Esimiehen keinot ja velvollisuudet, kun töissä kiusataan

Kiusaaja mitätöi, mustamaalaa, nöyryyttää, eristää, uhkailee… tai toimii jollain muulla vastaavalla tavalla. Kiusaaminen ei kuulu työpaikalle, mutta miten se kitketään sieltä pois?

Tässä webinaarissa saat etenemisohjeita erilaisiin ja eriasteisiin tilanteisiin, joissa on kyse joko väitetystä tai jo todetusta kiusaamisesta. 


Kenelle

Webinaari on suunnattu ensisijaisesti esimiehille ja johtajille. Se soveltuu mainiosti myös muun muassa henkilöstöhallinnon asiantuntijoille ja henkilöstön kehittäjille, samoin kuin henkilöstön edustajille (kuten luottamusmiehille ja työsuojeluvaltuutetuille) – sekä kaikille muillekin, jotka tahtovat saada lisää keinoja ja varmuutta kiusaamisen kitkemiseen.


Hyöty osallistujalle

Kun esimies saa tiedon tai varteenotettavan epäilyn kiusaamisesta, hänen on tartuttava toimeen: kiusaaminen pitäisi saada loppumaan. Usein tilannetta on kuitenkin syytä selvittää lisää esimerkiksi siksi, ettei liian hätäisillä ratkaisuilla aiheutettaisi vahinkoa syyttömille. Hän, jota ensin väitetään kiusaajaksi, ei välttämättä sitä olekaan.

Kuka teillä käyttää valtaa – miten ja millaista? Tässä webinaarissa saat työkaluja, joilla

  • parhaiten tartut ikäviin kiusaamistilanteisiin
  • ohjaat työskentelykulttuuria oikeaan suuntaan, kiusaamista ennaltaehkäistenkin ja
  • tunnistat myös tilanteet, joissa ei ole kyse kiusaamisesta, vaikka niin väitettäisiinkin.

Läsnäolo työpaikan arjessa, kysely ja kuuntelu mahdollistavat monipuolisen kokonaiskuvan hahmottamisen. Kun tilanne on selvillä, valitset varmimmin fiksuimmat keinot. Saatat jopa uskaltautua menestyksekkäästi kokeilemaan jotain aivan uutta.

Webinaari sisältää runsaasti käytännön esimerkkejä – niin oikeustapauksia kuin muitakin tilanteita.


Ohjelma

Epäily vai havainto?

  • Mitkä faktat ovat tiedossa?
  • Mitä pitäisi vielä selvittää?
  • Mikä merkitys tunteille kannattaa antaa?

Tilanteeseen tarttumisen käytännön keinot ja etenemistavat 

  • Välittämisen portaat askel askeleelta
  • Eteneminen arvostaen, mutta jämptisti vaatien
  • Mitkä ovat jokaisen työyhteisön jäsenen velvollisuudet?

Miten tunnistaisin valehtelijan?

  • Narsistit, psykopaatit ja muut haasteelliset persoonat työelämässä
  • Perusteltu ja asiallinen kritiikki voi olla kiusallista, mutta ei kiusaamista
  • Kiusaamisen ja sairauspoissaolojen yhteys – mikä niissä on totta ja mikä ei?

Kuinka varmistaa oma jaksaminen ja kestävyys pitkässä prosessissa?

  • Kun työn ilo katoaa?
  • Omien kielteisten tunteiden käsittely ja säätely
  • Kokeiltaisiinko jotain ihan uutta? Mitä?

Entä jos pomon väitetään kiusaavan?

  • Normaali työnjohtaminen ei ole kiusaamista – se on esimiehen velvollisuus
  • Mutta mikä neuvoksi, jos tilanne ei enää vaikuta normaalilta?
  • Kuinka oppia ja opettaa pois loukkaantumisen kulttuurista?

Aikaa kysymyksille


Ajankohta: 10.3.2020 klo 13.00 – 14.30 (voit katsoa myös tallenteena, silloin kun haluat, ihan mistä vain haluat)

Webinaarikoulutuksen hinta: 197 euroa (+ alv 24 %) / hlö pitää sisällään live- ja webinaaritallenteen sekä koulutusmateriaalin.

Ryhmäalennukset: (osallistujat samasta organisaatiosta) kaksi henkilöä tai enemmän 177 euroa/hlö.


Peruutusehdot:

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 8 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa.

Katariina Sorvanto

Kiusaaja työpaikalla?

Katariina Sorvanto, KataKoski Oy. Katariina on lakimies, joka on tutustunut laajasti johtamiseen ja organisaatioiden toimintaan sekä teoriassa että käytännössä – myös itse esimiehenä työskennellen.

Katariina on innostava ja pidetty, yli kymmenen vuoden esiintymiskokemuksella toimiva kouluttaja. Koulutustehtävien lisäksi hän konsultoi asiakkaitaan työ- ja virkamiesoikeudellisissa kysymyksissä.


Palaute aikaisemmista koulutuksista:

”Kouluttajalla innostava ote. Tiukkaa faktaa kiinnostavin esimerkein ja elävä tapa konkretisoida asiaa. Kiitos!”

”Hyvä kouluttaja. Voisin osallistua uudestaan hänen kursseilleen.”

”Kouluttajalla selkeä ulosanti, asiantunteva, miellyttävä kuunnella.”

”Hyvä luennoitsija, monipuolinen tietämys.”

(4.8)

 

Koulutus jo pidetty. Ilmoittautuminen sulkeutunut.