Helena Wallo

Helena Wallo

Messut ovat tehokas ja tuloksekas media, koska ne saavat paljon ihmisiä liikkeelle. Käytännössä messut tuovat näytteilleasettajalle vapaaehtoisen kohderyhmän tarjottimella, sillä messuille tullaan etsimään, tutustumaan ja hankkimaan. Läsnä on siis jo valmiiksi lämmitetty kohderyhmä. Silti toisinaan näytteilleasettaja ei hyödynnä messuja tuotteen, palvelun tai yhtiön kannalta vastuullisesti.

Näytteilleasettajan ensimmäinen kysymys tulisikin olla – miksi sinne mennään? Toinen ilmiselvä vaatimus on tuntea messun kohderyhmä ja analysoida miten oma tarjoama kohtaa kohderyhmän tiedon janon ja tarpeen.

On löydettävä messustrategia ja sen miettimiseen kannattaa käyttää aikaa. Sehän voi olla esimerkiksi uuden tuotteen maistattaminen, asiakassuhteiden hoito tai liidien kerääminen. Kirkas messustrategia ja kirkkaat viestit ohjaavat kirkkaasti koko messuprosessia.

Vasta sitten lähdetään suunnittelemaan kirkkaan messustrategian vaatimaa tilaa, ilmettä ja toimivaa messuosastoa. Kun tahdotaan keskustella kahden kesken, tarvitaan kahden keskusteluun sopivia pöytäryhmiä. Jos taas etsitään ja aktivoidaan uusia potentiaalisia, tulisi messuosaston olla helposti lähestyttävä, avoin ja pöydistä vapaa osasto.

Messuosaston tulee tietysti aina ja kaikissa tapauksissa tukea organisaation brändi-ilmettä sekä haluttua ja valittua teemaa. Silti – messuosastolla työssä oleva ihminen tekee työn ja viimeistelee tuloksen. Hän on organisaation  ’brändi livenä’ ja hänen aktiivisuutensa ja innostus näkyy ja tuntuu. Hänellä on ’messupuhe’ – hallinnassa, hän tietää tavoitteet ja oman merkityksellisen roolinsa onnistumisessa.

Jos tahdot kuulla lisää, osallistu webinaariin Messuille menossa? Yrityksen onnistunut messuosallistuminen 30.1.2018 tai tallenne myöhemmin.

Helena Wallo, Faustus Oy

#tapahtumatohtori