Valitse sivu

Lean-toiminnan perusteet ja sen kolme keskeistä tukijalkaa

147.00 +alv 24%

Kuvaus

Lean perustuu toiminnan jatkuvaan ja systemaattiseen parantamiseen. Lean on ongelmien etsimistä ja niiden ratkaisemista yhdessä niin, että samat ongelmat eivät toistu. Jatkuva parantaminen ja tehokas ongelmanratkaisu vaativat tuekseen johtamisjärjestelmän. Päivittäisjohtamismalli on Lean toiminnan moottori, joka pitää kehittämisen pyörän pyörimässä.

Webinaareissa poraudutaan Leanin perusteiden lisäksi kolmeen keskeiseen Lean-ajattelun alueeseen:

  1. Päivittäisjohtaminen
  2. Jatkuva parantaminen
  3. Ongelmanratkaisu

Kenelle
Webinaari on suunnattu johto- ja esimiestehtävissä työskenteleville henkilöille, jotka haluavat:

  • tehostaa organisaationsa tiedonkulkua ja päätöksentekoa hyödyntämällä visuaalisia päivittäisjohtamiskäytäntöjä
  • viedä omaa organisaatiotaan kohti itseohjautuvaa Jatkuvan parantamisen kulttuuria.
  • rakentaa omasta organisaatiostaan tai tiimistään omien ongelmiensa ratkojia

Mitä saat

  • Selkeän kuvan siitä, mistä Leanissa perimiltään on kyse
  • Käytännöllisen tietopaketin päivittäisjohtamisen pääperiaatteista sekä käytännöllisiä ideoita toteutustavoista
  • Hyvän käsityksen mitä on todellinen jatkuva parantaminen sekä miten jatkuvan parantamisen kulttuuria rakennetaan.
  • Kuvan ongelmanratkaisun pääperiaatteista, A3 ongelmanratkaisumallista sekä käytännöllisiä ideoita ongelmanratkaisun johtamismalleista ja toteutustavoista.

Kouluttaja

Pekka Hirvosella on 15 vuoden työkokemus teollisuudesta tuote-, toiminnan- ja laadunkehitystehtävissä. Pekan erityisosaamisalueita on tuotteiden valmistettavuus, 5S, päivittäisjohtaminen, jatkuva parantaminen ja ongelmanratkaisumenetelmät.

Koulutuksissamme asioita katsotaan aina käytännön näkökulmasta. Puhutaan asioista, joita olemme itse tekemässä teollisuuden, terveydenhuollon ja palvelualojen asiakkaidemme kanssa.


Ohjelma

Webinaari 1

Lean: ­ Asenne, kulttuuri, toimintamalli ja työkalut

  • Lean-ajattelun keskeiset periaatteet pähkinänkuoressa
  • Keskeiset käsitteet: arvo ja hukka, jatkuva parantaminen,ongelmanratkaisu ja virtaus

Päivittäisjohtaminen

  • Päivittäisjohtaminen ­ Lean -toiminnan moottori
  • Päivittäisjohtamisen edut ja tavoitteet
  • Päivittäisjohtamisen viisi pääperiaatetta
  • Käytännön esimerkkejä päivittäisjohtamisen toteutuksista

Aikaa kysymyksille

Webinaari 2

Jatkuva parantaminen

  • Jatkuva parantaminen ­ Lean -ajattelun peruspilari
  • Jatkuvan parantamisen kulttuuri ja johtaminen

Jatkuvan parantamisen menestystekijät

  • Kymmenen keskeistä menestystekijää innostavan Jatkuvan parantamisen kulttuurin rakentamiseen ­ keinoja ja työkaluja
  • Käytännön esimerkkejä jatkuvan parantamisen toteutustavoista

Ongelmanratkaisu

  • Ongelmanratkaisu ­ Lean -organisaation tärkein kyvykkyys
  • Ongelmanratkaisukulttuuri ja sen rakentaminen

Ongelmanratkaisun menetelmät

  • A3 ­ ongelmanratkaisun ajattelu- ja toimintamalli
  • 6 menestystekijää, joilla teet organisaatiostasi omien ongelmiensa ratkaisijoita

Vinkkejä Lean polulle

  • Askelmerkit eteenpäin Lean polulla – mistä lähteä liikkeelle

3 arviota tuotteelle Lean-toiminnan perusteet ja sen kolme keskeistä tukijalkaa

  1. Tiivis paketti eikä vie koko päivää – ei matkustamista.

  2. Perusasiat hyvin esitettynä ja helppo samaistua omassa organisaatiossa.

  3. Hyvät poiminnat keskeisistä asioista.

Vain kirjautuneet asiakkaat -jotka ovat ostaneet tuotteen- voivat kirjoittaa tuotearvion.