Valitse sivu

Ostajan psykologia tuotekehityksen ja hinnoittelun tukena

127.00 +alv 24%

Kuvaus

Opi ymmärtämään ostajan psykologiaa

Tuote- ja palvelukehitys lähtee tänä päivänäkin vielä usein yrityksen prosesseista. Yksi syy tähän on, että ostajan mielipiteen huomioiminen on välillä haastavaa. Ostajakaan ei aina pysty itse kuvailemaan omia preferenssejään tai sitä, kuinka paljon hän olisi valmis tuotteesta/palvelusta maksamaan.

Ostajan psykologia tuo uuden näkökulman tuotteiden ja palveluiden konseptointiin. Se auttaa ymmärtämään, mitä ostaja miettii ostopäätöstä tehdessään, mikä on hinnan rooli ostopäätöksessä.

Esimerkkejä teemoista ovat:
• Ostaja on kiinnostunut arvosta, ei halvimmasta hinnasta.
• Ostaja on luontaisesti laiska ja tekee usein virheitä – mielikuvat perustuvat usein muutamaan nopeasti saatavilla olevaan tiedonmuruseen.
• Hinnan hyvyyttä verrataan aina suhteessa johonkin vertailukohteeseen – ostajalla on mielessään referenssihinta.
• Hinta on myös signaali laadusta ja luotettavuudesta.


Ostajan psykologia sopii toimialasta riippumatta lähtökohdaksi tuotekehitykseen ja hinnoitteluun niin kuluttaja- kuin yritysmarkkinoilla. Lähtökohtana on asettua ostajan asemaan ja rakentaa tuote/palvelu sitä kautta. Ostajien tarpeissa ja motiiveissa on toki eroja toimialalta toiselle. Mutta niissä prosesseissa miten ihmiset ja organisaatiot ostopäätöstä hahmottavat ja prosessoivat ei juuri ole toimialakohtaisia eroja. Ihmiset kuitenkin prosessoivat tietoa samaan tapaan, heillä on ennakkoasenteita ja he ovat alttiita tekemään prosessointivirheitä. Lisäksi ihmiset käyttävät tyypillisesti samoja nyrkkisääntöjä helpottamaan päätöksentekoaan.


Kenelle

Koulutus sopii B2C ja B2B yritysten markkinoinnista, hinnoittelusta, tuotekonseptoinnista ja -kehityksestä, myynnistä ja asiakaspalvelusta vastaaville tai näitä alueita kehittäville asiantuntijoille.


Kouluttaja

Kouluttajana toimii hinnoittelun asiantuntija Outi Somervuori, KTT, Designtutkimus Helsinki Oy:stä. Hänen tutkimuskohteensa on hinnoittelu. Outi on opiskellut ja tutkinut hinnoittelua Aalto-yliopistossa ja Stanfordin yliopistossa.


Ohjelma

Johdanto tuotekehitykseen ja hinnoitteluun

Mitkä ovat yrityksesi tavoitteet ja valittu positio markkinoilla?

  • Tuotteiden ja palveluiden strategia ja positiointi
  • Arvoperusteinen hinnoittelu

Ostajan psykologiaa

Tunnetko ostajasi ja miten hän miettii ostopäätöstä tehdessään?

  • Ostopäätös yleensä nopea ja automaattinen, vain joskus tarkkaan harkittu
  • Ostaja on kiinnostunut tuotteen/palvelun arvosta
  • Referenssihinta – mihin ostaja vertaa tarjoamasi tuotteen/palvelun hintaa

1 arvio tuotteelle Ostajan psykologia tuotekehityksen ja hinnoittelun tukena

  1. Kätevää, kun voi opiskella kotoa tai työpaikalta käsin.

Vain kirjautuneet asiakkaat -jotka ovat ostaneet tuotteen- voivat kirjoittaa tuotearvion.