Varangi Oy:n uusi asiakkuusjohtaja on energinen ja omaperäinen kaveri, sanoivat.

Kun käynnistelen etäyhteyttä, päätän soittaa hänelle.
– Olen tässä lähellä ja ihan kohta teillä! Jarno Hellman tapaa mieluiten kasvotusten. Kohta ovella on lähes kaksimetrinen ex-kilpapyöräilijä. Tarjoan aamu-smoothieta.
– Olen ketodieetillä ja ketoosi on hyvässä käynnissä. Ei sekoiteta sitä nyt, sanoo Oskuksikin kutsuttu vieras.
– Edellinen työ näkyy vielä vyötäröllä. Työ oli epäsäännöllistä ja liikkuvaa joten tuli ajolihasta, josta hankkiudun nyt eroon. Olen monipuolinen kuntourheilija, harrastan muun muassa lenkkeilyä, kuntosalia ja harrastekiekkoa.

 

Työn pitää haastaa

Viime vuodet kuluivat suomalaisessa led-valaistus -yrityksessä ja vedin katuvalaistusliiketoimintaa, myynnillisesti nousujohteisesti. Tulosta tuli, mutta rutiini alkoi rasittaa ja Jarno katseli ympärilleen.
– Viisi vuotta oli hyvä aika yhdessä tehtävässä. Kaipasin jo uutta draivia tekemiseen. Itse asiassa, aina kun olen vaihtanut työpaikkaa, myös toimiala on vaihtunut. Se on itselle isompi haaste ja mahdollisuus kehittyä – kai se on se kilpaurheilutausta, mies pohtii.

Ratekoulutuksen perustaja Sampo Korppoo on Jarnolle tuttu yli 20 vuoden takaa.
– Sain Sampolta kutsuja pikkujouluihin ja vihdoin viime joulun alla menin. Siellä tämä idea lähti kehittymään ja johti tiet yhteen, Jarno Hellman toteaa tyytyväisenä.
– Veneilykin on molempien intohimoinen harrastus. Kesällä meikäläisen löytää sieltä kaiken herkeävän ajan.

 

Kaukana stereotyypistä

– Olen Tekniikan Akateemisten Liiton valtuuston varajäsen ja uravaliokunnan jäsen. Se on TEK:n hallituksen nimeämä elin ja pohtii, kehittää ja tukee TEK:n hallinnon toimintaa urakehitykseen liittyvissä asioissa. Olen nyt kevään TEK-vaaleissa uudelleen ehdolla, Jarno Hellman sanoo ja toivoo edelleen jäsenistön luottamusta.

– Lisäksi olen mukana Tampereen Teknillinen Seuran, Kauppaseuran ja Rotarien toiminnassa. Yhteisten asioiden hoitaminen tuntuu omalta ja mukavalta. Olen aktiivinen ja voimakkaasti verkostoitunut ja verkottumisesta suuresti nauttiva DI, Jarno Hellman summaa.

 

Oivalletaan yhdessä

Työura on mennyt myynnin ja asiakkuuksien johtamisen ja kehittämisen parissa.

– Jotta voin tarjota asiakkaan tarpeen mukaisia palveluita, täytyy ensin oivaltaa, mitä hän tarvitsee. Tämä selviää parhaiten keskustellen. Saan voimaa yhteistyöstä asiakkaiden kanssa ja siitä, että löytyy yhteisymmärrys asiakkaan kulloisestakin tarpeesta.

– Opin paljon asiakkailta, heidän tarpeistaan eri ammattialoilla ja tietoa niistä yrityskohtaisista osa-alueista, joita halutaan kehittää. Tavoite on, että tarjotaan aina nykytilanteeseen parhaiten sopivaa ratkaisua.

– Asiakkaan kanssa yhdessä oivaltaminen on tekemisen ydintä. Jokainen meistä voi fakkiintua, myös asiantunteva ja osaava henkilö.

Näkökulmien laajentaminen ja päivittäminen lisää työtyytyväisyyttä silloinkin, kun osaaminen on kunnossa.

 

Omannäköinen unelmatyö

Jarno Hellman valitsi Varangin monine brändeineen, koska tehtävä ja toimintaympäristö tuntuivat omilta. Työnkuvaa ja muita asioita täsmennettiin Sampon ja koulutustuottaja Erja Laurilan kanssa yhdessä, ideoitiin ja päätettiin, että näin halutaan edetä yhdessä ja menestyä.

– Varangi Oy on mukavan kokoiseksi kasvanut ja taloudeltaan hyvässä tilassa. Tuon uudenlaista tekemistä myyntityöhön. Tekemisessäni painottuu asiakkaan ymmärtäminen ja asiakasta lähemmäksi pääseminen.

 

Varangissa viehätti sen innostava tekemisen meininki

– Verkostossamme on äärettömän positiivinen ja eteenpäin pyrkivä toimintatapa, hyvän kautta ja kohti onnistumisia. Yritys ottaa huomioon yksilöt ja yksilöiden tarpeet ja tavat tehdä töitä. Tykkään siitä, että onnistumista mitataan tulosten mukaan eikä vaikkapa tietyssä paikassa istutun ajan mukaan. Minulla on aika voimakkaat mielipiteet siitä, miten asioita tehdään, Jarno Hellman myöntää.

 

Tuotteista vaikuttunut

– Tärkein mittari on ehdottomasti asiakastyytyväisyys! On tärkeätä on osata tuottaa juuri sellaisia koulutuksia, kursseja, valmennuksia ja webinaareja, joita ihmiset tehtävissään tarvitsevat. Parhaita koulutuspäiviä ovat sellaiset, joissa on runsas osallistujajoukko, joka jakaa ideoita ja näkemyksiä. Vuorovaikutteisissa koulutuspäivissä myös osanottajat parantavat itse koulutuksen sisältöä.

 

Taloudelliset mittarit seuraavat asiakastyytyväisyyttä

Menestyminen on pitkäjänteinen tie, toteaa Hellman. Hänestä on selvää, että Ratekoulutus ja Eventium osaamisverkostoineen sekä juuri nyt erityisen ajankohtainen, webinaareja järjestävä WebAkatemia voivat auttaa suomalaisia yrityksiä jatkossa vieläkin enemmän.

– Erittäin vakuuttava kattaus, laaja tarjonta, uniikki palvelukonsepti, joka ansaitsee tulla asiakkaiden tietoon, jotta he osaavat hankkia itselleen ja organisaatiolleen osaamisen päivittämistä, hän lataa.

– Yrityksemme on tarpeeksi iso, meiltä saa aina kouluttajan, joka operoi osaamisalueellaan. Kouluttajien ei tarvitse esittää olevansa ammattilaisia siinä, missä eivät ole. Tehtäväni on tarkentaa tarve ja löytää laajasta portfoliosta juuri yrityksen tarpeeseen oikeanlainen koulutus.

 

Valmennuskortilla™ joustoa

Tyypillisesti muutos, joka koskee kaikkia, aiheuttaa yrityskohtaisia koulutustarpeita. Koulutusten tulee olla sellaisia, että sisällön pitää olla osallistujan mielestä tarpeellinen.
– Esimerkiksi, yrityksessä on 20 henkilöä, joista jokaisella on erilainen koulutustarve. Kohdennetuinkin koulutus vastaa tarvetta ehkä puolella porukasta, loput turhautuvat. Valmennus- ja Webinaarikorteilla jokainen voi valita ja osallistua tarpeensa mukaisiin koulutuksiin, myös etänä.
– Esimiehillä ja HR:llä on suuri tehtävä määritellä koulutustarve henkilön kanssa. Autamme tässä mielellämme, Jarno Hellman tarkentaa.

 

Päivittäkää selaimenne!

Maailma muuttuu kovaa vauhtia. Perustutkinto on pohja ja kun siirrytään työelämään asiat muuttuvat jatkuvasti: lainsäädäntö, toimintaympäristö, tekemisen tavat.
– Joskus tarvitaan pari koulutuspäivää tuomaan työhön uusia näkökulmia. Se on kuin painaisi välillä ”refresh”-painiketta henkilökohtaisessa selaimessaan. Joskus opitaan pois vanhentuneita asioita, joskus herätellään vanhaa osaamista, ettei se painuisi unholaan.
– Ammattilaiset miettivät miten selvittää, onko koulutustarve yrityskohtainen vai riittääkö muutaman henkilön osaamisen päivittäminen. Jarnon salkussa on tarjolla molemmat. Avainhenkilöt voivat käydä ensin koulutuksessa. He sanovat sen jälkeen, onko koulutus sellainen, että se pitää saada koko organisaatioon laajemmin, Jarno Hellman valaisee.

 

Sellaista organisaatiota ei olekaan, jonka henkilöstö olisi valmis.

Kirjoittaja Asta Rajala

Kiinnostaako yrityskohtaiset palvelut? Me räätälöimme teille sopivan kokonaisuuden.

Valmennuskortilla™ saat koulutukset edullisemmin ja helpommin! Tilaa vuoden voimassa oleva etukoodi nyt.

Webinaarikortilla™ valittavanasi on mm. etätyöskentelyn ajankohtaiset aiheet, koko ajan päivittyvä WebAkatemian koulutuskalenteri.