Taloushallinnon arkistointi kuntoon
Kirjanpito- ja talousaineisto voidaan kokonaisuudessaan arkistoida sähköisenä (Kirjanpitolaki vuoden 2016). Myös ulkoistus ja pilvipalveluiden käyttö ovat yleistyneet. Tämän päivän tilanne on se, että useilla yrityksillä ja organisaatioilla arkistointi on hajautettuna paperisena sekä sähköisenä ja useisiin eri järjestelmiin.
Tässä koulutuksessa perehdytään taloushallinnon aineiston arkistointiin sekä arkistointia ja sen dokumentaatiota koskevaan lainsäädäntöön.
Kenelle
Talous- ja palkkahallinnossa sekä arkistoinnin parissa toimiville asiantuntijoille, esimiehille ja johdolle.
Hyödyt
- Taloushallinnon arkistoinnin dokumentaatiota tarkoittaa esim. mistä eri prosesseista arkistointiaineistoa muodostuu ja mitä eri lainsäädäntöjä arkistoinnissa ja sen dokumentaatiossa tulee ottaa huomioon.
- Lisäksi käsitellään mm. asiakirjahallinnan käsitteitä yleisellä tasolla sekä taloushallinnon ja arkistoinnin kehitystä, trendejä ja järjestelmäratkaisuja.
- Vastauksia kysymyksiin: Millaisia tietovirtoja taloushallinnossa liikkuu? Miten niitä hallinnoidaan ja säilytetään?
Sisältö
OSA 1.
Johdanto
Tavoite, tarkoitus ja rakenne
Taloushallinnon järjestelmät
Arkistointi tänä päivänä
Taloushallinnon prosessit ja asiakirjat
Ostolaskut, myyntilaskut
Palkanlaskenta, matka- ja kululaskuprosessit
Maksuliikenne
Käyttöomaisuuskirjanpito
Pääkirjanpito ja raportointi
Asiakirjanhallinta ja Arkistonmuodostussuunnitelma
Asiakirjojen elinkaari
Arkistonmuodostussuunnitelma, metatiedot
Kirjanpitoaineiston arkistointi
OSA 2.
Kirjanpitolainsäädäntö
Myyntitoimintojen ja ostotoimintojen tositteet
Palkanlaskennan ja työaikakirjanpidon tositteet
Muiden toimintojen tositteet ja liiketapahtumia koskeva kirjeenvaihto
Henkilötietojen ja verotietojen arkistointi
Arkistoinnin dokumentaatio
Dokumentaation muodostaminen
Arkistoinnin kehitys, työvaiheet
Pohdintaa
Arkistoinnin tulevaisuuden näkymät
Bonus
Koulutuksen tarkoituksena on auttaa kokoamaan yksityiskohtaisempi arkistointiluettelo taloushallinnon henkilöstön sisäiseksi työvälineeksi. Mm. arkistointiaineiston säilytysajat, -paikat, vastuuhenkilöt ja pääsyoikeudet. Dokumentaatio sopii koko organisaatiolle.
Ajankohta:
1. osa: 19.1.2023 klo 13.00 – 14.30
2. osa: 26.1.2023 klo 13.00 – 14.30
– voit katsoa webinaarin myös tallenteena myöhemmin
Hinta:
297 euroa / hlö (+ alv 24 %), sisältää 2-osaisen livewebinaarin ja tallenteen sekä koulutusmateriaalin. Webinaarin tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk ajan koulutuksen jälkeen. Saat linkin sähköpostiisi livetilaisuuden jälkeen.
Ryhmäetuhinta:
257 euroa / hlö (+ alv 24 %), kun samasta organisaatiosta on kaksi osallistujaa,
197 euroa / hlö (+ alv 24 %), kun samasta organisaatiosta on kolme tai useampia osallistujia.
Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Jos osallistuminen peruutetaan myöhemmin kuin 8 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua, veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa.