Valitse sivu

WebAkatemian OpeBlogi

WebAkatemia on Esimies & Henkilöstö 2018-messuilla 4.-5.9.2018

Johtamisen, esimiestyön ja henkilöstöhallinnon ammattilaisten vuoden merkittävin kohtaaminen.

Esimies & Henkilöstö -tapahtuma on vakiinnuttanut paikkansa suomalaisen liikkeen- ja henkilöstöjohdon kalentereista. Vuonna 2018 seitsemättä kertaa järjestettävä tapahtuma kokoaa jälleen kollegat eri aloilta kahdeksi tapahtumapäiväksi Helsingin Messukeskukseen keskustelemaan johtamisen ja henkilöstön teemoista, tulevaisuuden haasteista ja näkymistä.

Löydät WebAkatemian osastolta 3h21-1.
Kuulet syyskauden ajankohtaisista teemoista sekä uusista verkkokoulutuksistamme. Tervetuloa!

Teemoina messuilla mm.

  • Inhimillisyys digiajassa
  • Luovuus
  • Muutoksen johtaminen & muutoksessa eläminen
  • Konstailematon HR
  • Tekoäly

Sari Suvanto
eService Manager

Tilaisuus on vierailijoille maksuton etukäteen rekisteröityessä. 

Rekisteröidy tapahtumaan tästä.

Tule tapaamaan vanhoja tuttujasi sekä verkostoitumaan uusien alalle tulleiden kanssa.  Tutustu uusiin tapoihin ja mahdollisuuksiin kehittää henkilöstösi kouluttautumista.

Tervetuloa!

 

WebAkatemia järjestää webinaareja ja verkkokoulutuksia eri toimialojen johdolle, esimiehille ja asiantuntijoille. Tarjoamme ajankohtaiset ja kiinnostavat aiheet oman osaamisesi ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi.

WebAkatemian yhteistyöverkostossa toimivat asiantuntevat kouluttajat ja sisällöntuottajat.

Sosiaalisen median verkkokoulutukset kätevästi käyttöön myös kesällä

Helppoa, kätevää, kustannustehokasta!

Uutuus! WebAkatemian verkkokoulutukset eli ajasta ja paikasta riippumattomat monimoduuliset kurssit, jotka on helppo katsoa ja kuunnella juuri silloin, kun tietoa tarvitsee ja oma energiataso on kohdillaan.

Ajankohtaisten tietopakettien lisäksi tehtävät ja harjoitukset vahvistavat oppimista ja voit samalla jalkauttaa saamasi tiedon todellisiin käytännön työtehtäviin.

Ajasta ja paikasta riippumatonta! Sinä päätät, milloin opiskelet uutta ja kertaat jo opittua.

Tutustu sosiaalisen median teemoihin:

Lue lisää:
https://webakatemia.fi/verkkokoulutukset/

Hyödynnä kesäetu nyt! 

Nyt kannattaa valmistautua syksyn osaamisvaatimuksiin ja hyödyntää myös koulutusten kesäetu.Tutustu siis ihan rauhassa koulutuskalenteriimme, tallenteisiin sekä verkkokoulutuksiin! Nyt otetaan rennosti ja hypätään hallitusti möljältä!

Toivotan omasta ja tiimini puolesta ihanaa ja rentouttavaa kesäaikaa!

Erja Laurila
Koulutustuottaja, liiketoimintajohtaja

ps. Nähdään Esimies- ja Henkilöstömessuilla 4.-5.9.2018! Tule poikkeamaan ständillämme. Ilmoittaudu mukaan tästä.

 

Koulutustuottajan kesäterveiset

Hyvä WebAkatemian asiakas ja yhteistyökumppani,

Suuret kiitokset tästä kevätkaudesta!

Monilla tavoin tämä on ollut hektinen uudistumisen aika, pitäen sisällään onnistumisia ja digiajan haasteita. Paljon on tämän päivän ja tulevaisuuden eteen tehty töitä ja innovoitu uusia juttuja upean osaamisverkoston kanssa yhdessä. Kiitos!

Olen iloinen WebAkatemian kehittäjänä ja sisällöntuottajana, että olemme lyhyellä ajalla pystyneet kanssanne lanseeraamaan tärkeiden lähivalmennusten rinnalle ketterän ja monipuolisen osaamisen kehittämisen konseptin ja brändin, joka on otettu erityisen hyvin vastaan – monien ilmaisten webinaarien jo turruttaessa sähköistä tietotulvaa. WebAkatemia tunnetaan kovatasoisten ja ajankohtaisten webinaarikoulutusten tuottajana ja sen vuoksi hintalappukin on ihan kohdallaan. Asiakas saa rahoilleen todellista vastinetta eikä vain lupauksia.

Webinaarien eli verkkotapahtumien lisäksi olemme lisänneet tarjoomaamme verkkokoulutukset eli ajasta ja paikasta riippumattomat monimoduuliset kurssit, jotka on helppo katsoa ja kuunnella juuri silloin, kun tietoa tarvitsee ja oma energiataso on kohdillaan. Verkkokoulutusten tehtävät ja harjoitukset vahvistavat oppimista ja voit samalla jalkauttaa saamasi tiedon todellisiin käytännön työtehtäviin.

Nyt kannattaa valmistautua syksyn osaamisvaatimuksiin ja hyödyntää myös koulutusten kesäetu. Tutustu siis ihan rauhassa koulutuskalenteriimme, tallenteisiin sekä verkkokoulutuksiin! Nyt otetaan rennosti ja hypätään hallitusti möljältä!

Toivotan omasta ja tiimini puolesta ihanaa ja rentouttavaa kesäaikaa!

Erja Laurila
Koulutustuottaja, liiketoimintajohtaja

 

ps. Nähdään Esimies- ja Henkilöstömessuilla 4.-5.9.2018! Tule poikkeamaan ständillämme. Ilmoittaudu mukaan tästä.

Haluatko sinä paremmaksi esimieheksi?

Monelle meistä on tavoitteena päästä esimiesrooliin.

 

Maritta Joki

Maritta Joki

Esimiestyö on parhaimmillaan antoisaa ja palkitsevaa. Voi vaikuttaa asioihin, innostaa ja kannustaa toisia onnistumaan ja siinä sivussa itsekin onnistua. Mutta kyllä esimiestyöhön usein kuuluu myös haastavia tilanteita, yksinäisyyden kokemuksia ja riittämättömyyttä.

Jotkut meistä ovat niin kovia kantamaan vastuuta, että tekevät sitä alaistensa puolestakin ja näin pidemmän päälle sabotoivat omaa
hyvinvointiaan. Vastuuta kun ei pitäisi ottaa siellä, missä ei ole valtaa. Eikä meillä lopulta ole valtaa siihen, miten toinen toimii, kantaa vastuunsa tai sitoutuu yhteisiin tavoitteisiin. Mutta itseemme ja omiin valintoihimme meillä on paljon valtaa. Sen vallan käyttämisestä on hyvä olla tietoinen.

Esimiestyö on ammatti ja siinä kehittyminen on valinta.

Kuinka usein sinä olet pysähtynyt todella miettimään, miksi haluat olla esimies, minkälainen esimies haluat olla ja mikä mahdollisesti estää sinua olemasta ja toimimasta haluamallasi tavalla. Esimiestyön ihannekuva voi olla monelle jotain aivan muuta, kuin mitä työ todellisuudessa on. Ihmiset ovat erilaisia eivätkä he aina kerro kaikkea. Aina se mitä sanotaan ääneen, ei ole totta ja oma tulkinta totuudesta vaivaa mieltä. Kuitenkaan omaa totuutta ei pääse vahvistamaan, vaikka kuinka yrittäisi, jos toinen osapuoli ei syystä tai toisesta halua kertoa. Silloin ainoa mahdollisuus on uskoa, että se, mitä on ääneen sanottu, on totta. Vaikeaa.

Esimiestyötä voi opiskella kirjoista ja koulutuksissa, voi tarkkailla kollegoita ja muistella omia esimiehiä ja heidän onnistumisia ja epäonnistumisia. Oma kokemus ja sen karttuminen on tietenkin oppimisessa aivan avainasemassa. Siinä tarvitaan aikaa ja kärsivällisyyttä. Tukea pitää saada ja sitä pitää hankkia, mutta vasta omakohtainen kokemus erilaisista tilanteista muuttaa teorioitakäytännön opeiksi. Tärkein asia omalla kehittymisen matkalla on lisätä itsetuntemusta.

Itsetuntemus on avain

Hyvä itsetuntemus on avain parempaan johtamiseen. Mitkä ovat oman tekemiseni ja ajattelemiseni syy- ja seuraussuhteet, miksi ärsyynnyn joistakin tilanteista tai ihmisistä ja miksi silloin toimin niin kuin toimin. Kuinka hyvin tunnistan omat rajani ja kuinka osaan aikuisesti rakentavalla tavalla olla niiden asioiden puolella, jotka ovat minulle tai tiimilleni tärkeitä. Kuinka armollinen, kunnioittava ja kannustava osaan olla itseäni kohtaan. Ihminen kun voi antaa vaan sitä, mitä hänellä on. Jos minä osaan kunnioittaa itseäni tai hyväksyä oman inhimillisyyteni ja sitä kautta vaikkapa tekemäni virheet, niin silloin hyväksyn sellaista myös muilta. Ihmisen, jonka ei tarvitse huutaa omaa valtaansa, vahvuuttansa tai erinomaisuuttansa, on levollinen ja hänen lähellään on hyvä olla. Sellainen esimies saa joukot helpommin puolelleen ja sitä kautta tavoitteiden saavuttaminen mahdollistuu paremmin.

Kehittyminen edellyttää muutosta.

Muutos on vaikea rasti. Muutos meissä ei synny sillä, että joku sanoo, että muutu. Muutos meissä ei synny edes sillä, että päätämme itse muuttua. Pelkästään omaan päätökseen nojautuva muutos perustuu kontorolliin ja sisäiseen vaatimukseen, joita ei pidemmän päälle jaksa ylläpitää. Ajattele nyt vaikka uuden vuoden lupauksina tehtyjä pyhiä päätöksiä uudesta terveemmästä elämästä ja miten niitten sitten alkuinnostuksen laannuttua aina käykään. Aitoon muutokseen tarvitaan selkeästi ja rehellisesti peiliin katsoen muutostarpeen tiedostaminen, vahva sisäinen motivaatio, asiaan liittyvien tunteiden turvallista läpielämistä ja harjoittelua.

Aito muutos on vaivanarvoinen. Jos sinä haluat kehittyä esimiehenä, jotain pitää muuttaa. Miten tehdään hyvästä parempi? Mikä on sinun ensimmäinen muutoksesi?

Teksti: Maritta Joki

WebAkatemian seuraavat webinaarit aiheesta:

 

Miten avainasiakastyö eroaa muusta myynnistä?

Juha Porkka

Juha Porkka

Asiakkuuksien johtaminen on tänä päivänä yksi tärkeimpiä menestystekijöitä yrityksille.

 

Vilpitön kysymys ”Miten avainasiakastyö eroaa muusta myynnistä?” tuli eräältä asiakkaaltani ja hätäinen vastaukseni ”melkein kaikessa” ei nyt ehkä kuitenkaan ole paras vastaus!

Yllättävän usein avainasiakkaita hoidetaan jotakuinkin samalla tavalla kuin kaikkia muitakin asiakkaita. Näin siitä huolimatta, että ne olisi nimetty ja laitettu tiettyjen henkilöiden vastuulle. Valitettavasti vastuu ei vielä kauheasti anna keinoja ja toisaalta avainasiakkuuksien hoito on koko yrityksen asia, kyseessähän on yrityksen merkittävimmät asiakkaat.

Miksi avainasiakkuuksia sitten pitäisi hoitaa jotenkin eri tavalla?

Eikö riitä, että kaikkia asiakkaita hoidetaan yhtä hyvin? Ei riitä, eikä ”yhtä hyvin” ole oikein mahdollistakaan, sillä asiakkaat ovat erilaisia erilaisine tarpeineen ja eri asiakkaissa on yritykselle myös erilaisia mahdollisuuksia. Siksi panostusta kannattaa laittaa eniten niihin asiakkuuksiin, jossa on saatavaa kaikkein eniten ja joissa yrityksellä itsellään on eniten annettavaa. Ja näistä merkittävimmät ovat avainasiakkaita, tai miksi niitä halutaankaan kutsua.

Joskus ajatellaan, että ratkaisuja ja esimerkiksi tuotteistusta tai palveluita joudutaan liiaksi räätälöimään avainasiakkaille. Ehkä joudutaan, ehkä ei. Ehkä kyse on vain tuotteistuksesta, jolla jo olemassa oleva tarjooma paketoidaan asiakkaalle sopivaan muotoon. Tutkimusten ja kokemukseni mukaan panostus kannattaa, sillä avainasiakastoiminnalla voidaan kehittää asiakaskokemusta, liikevaihtoa ja kannattavuutta. Näiden asioiden pitäisi olla hyvänä motivaationa avainasiakkuuksiin panostamiseen!

Euro on ehkä paras draiveri.

Mitä te voisitte saavuttaa avainasiakkuuksissanne, jos niihin todella panostetaan? Analysoinniksi riittää aluksi isoimpien asiakkaidenne nykytilanne ja vielä hyödyntämättömän potentiaalin arviointi. Kun siihen lisätään markkinapotentiaalin arvo esimerkiksi 10 %:n osuudella markkinasta, ollaan varmasti hyvinkin haluttavissa luvuissa. Tämä yksinkertaistettuna kuvattu potentiaali on usein täysin saavutettavissa, mutta se edellyttää toki joitakin toimenpiteitä.

Toiseksi, on hyvä kysyä itseltään, pitäisikö yrityksenne päästä ainakin joissain asiakkaissa tarjouskilpailusta ja hintakarusellistä asiakkaan strategiseksi kumppaniksi, huomioiden että esimerkiksi vuosisopimus ei vielä osoita todellista avainasiakkuutta.  Tai onko sellaisia asiakkaita, joita ei missään tapauksessa haluta menettää?

Tässä välissä haluaisin antaa paremman vastauksen otsikon kysymykseen.

Avainasiakastyö eroaa muusta myynnistä siten, että asiakkuuksia hoidetaan suunnitellummin, tavoitteena on syventää yhteistyötä ja asiakkaille voidaan rakentaa heidän tarpeisiin räätälöity tuotteistus ja toimintamalli. Avainasiakkaat voivat tuoda merkittävän osan yrityksen liikevaihdosta, siksi johtoryhmässäkin tulisi käsitellä esimerkiksi top 10 -asiakkaiden tilannetta.

Sitten tarvitaan vielä niitä keinoja.

Kannattaa määritellä esimerkiksi avainasiakaskriteerit ja hoitomallit, sekä avainasiakastyöhön sopiva johtamismalli. Näillä luodaan perusta pitkäjänteiselle avainasiakastyölle, sillä siinä jos missä systemaattisuus palkitsee. Menestyksekäs avainasiakastyöskentely tarkoittaa koko organisaatiolle aitoa kiinnostusta auttaa omilla ratkaisuilla ja palveluilla asiakasta menestymään.

Teksti: Juha Porkka

WebAkatemian seuraavat webinaarit aiheesta:

Lean – Ensin valmistamme ihmisiä

Leanista on kirjoitettu ja puhuttu viime vuosina paljon. Välillä kuulee epäilyjä leanista muoti-ilmiönä, jonka joku toinen ismi pyyhkii kohta unholaan. On toki ihmisiä ja organisaatioita, jotka ovat hypänneet ”lean-kelkkaan”, koska kaikki siitä puhuvat tai koska aihe myy.

Niko Alanen

Suurin osa on mukana kuitenkin hyvästä syystä – siksi, että lean pitää oikein toteutettuna sisällään huikeita mahdollisuuksia. Toisin kuin muoti-ilmiöt yleensä, lean ei ole mitään uutta. Vaikka lean on terminä vasta 30 vuotta vanha, on sen ensimmäiset siemenet kylvetty yli 70 vuotta sitten – laajasti ajateltuna yli sata vuotta sitten. Lean ei ole myöskään menossa pois. Sen periaatteista ja menetelmistä tulee varmasti ajan mittaan niin vakiintunut tapa toimia, ettei sanaa lean enää käytetä. Ihmisten luovuuden ja tarmon valjastaminen asiakaslähtöiseen jatkuvaan parantamiseen ei kuitenkaan mene ikinä muodista.

Lean kehittämisen voi jakaa karkeasti kahteen osa-alueeseen. Prosessien kehittämiseen ja ihmisten kehittämiseen. Prosesseja pitää kehittää, muuten mikään ei muutu. Prosessien kehittäminen yksin ei kuitenkaan tee vielä leaniä. Toimintatapojahan on kehitetty tehokkaammiksi, nopeammiksi ja laadukkaimmiksi jo vuosituhansia. Leanin tekee leaniksi se tapa, jolla prosesseja kehitetään – ihmisiä kehittämällä.

Ensin teemme ihmisiä, sitten vasta autoja (Fucio Cho)

Toyotan entinen pääjohtaja Fujio Cho on kiteyttänyt ajatuksen hyvin. Muihin kehitysoppeihin verrattuna lean nousee esiin siinä, miten se näkee ihmisen. Ihmisten kyky ajatella luovasti on kaiken taustalla oleva moottori. Juuri tuota moottoria viritetään jatkuvasti parammaksi ja paremmaksi. Kypsissä lean -organisaatioissa painotetaankin enemmän oppimista kuin välittömiä tuloksia. Parannus, josta kukaan ei opi mitään ei ole kummoinen parannus.

Webinaareissamme pyöritään näiden samojen kysymysten ympärillä. Miten saada kaikki mukaan näkemään ongelmia, näkemään ne positiivisina mahdollisuuksina parantaa ja miten saada aikaan kulttuuri, jossa ongelmista päästään ideoinnin, testaamisen ja hallittujen muutosten kautta pysyvästi eroon. Miten saada ihmiset ajattelemaan eri tavalla, jotta he alkavat toimimaan eri tavalla. Tai oikeastaan miten saada ihmiset toimimaan eri tavalla, jotta he alkavat ajattelemaan uudella tavalla – oppimaan uutta.

Webinaareissa ja koulutuksissa voi saada uusia oivalluksia, ideoita ja omaksua uutta tietoa. Lean-ajattelussa varsinainen oppiminen tapahtuu kuitenkin vasta tekemisen kautta. Meidän tavoitteemme on, että webinaari ei lopu yhteyden katkaisemiseen vaan osallistujalle jäisi kytemään kipinä lähteä testaamaan jotain uutta omassa työssään tai vaikkapa omassa kodissaan. Tarttumaan vaikka yhteen pieneen ongelmaan, testaamaan pientä parannusta tai kokeilemaan päivittäisjohtamista vaikka omalla työpisteellään.

Loppuun vielä muistutus testaamisen merkityksestä.

Lean kehittäminen etenee aina testaamisen kautta ja siihen liittyy hyvä uutinen – testaamisessa ei voi epäonnistua. Jos tekemäsi testi tuottaa hyviä tuloksia, olet löytänyt parannuksen jonka voit ottaa käytöön. Jos tulokset eivät ole hyviä, sinulla on tilaisuus oppia jotain. Näet todennäköisesti asian uudelta kantilta ja saat ajatuksia kokeilla asiaa uudelleen hieman erilaisella tavalla. Prosessi paranee tai ihmiset kehittyvät – parhaimmillaan sekä että.

Tervetuloa lean-oppimisen loppumattomalle matkalle.

Teksti: Niko Alanen 

WebAkatemian seuraavat webinaarit aiheesta:

Lean ja pienenä pitämisen taito

Niko Alanen

Kaksi lean-ajattelun keskeistä teemaa ovat virtaus ja oikea-aikaisuus. Asiat soljuvat eteenpäin sujuvasti tullakseen valmiiksi silloin kun niitä tarvitaan. 

Tuotantoympäristössä virtaus ja oikea-aikaisuus tarkoittaa sitä, että kappaleet etenevät työnvaiheesta toiseen ilman turhaa odottamista. Osia ja tuotteita pyritään valmistamaan juuri se määrä, mitä sillä hetkellä tarvitaan. Yksi leanin suurimmista vaikuttajista, Taiichi Ohno, on sanonut, että ”mitä enemmän osia on, sitä epätodennäköisemmin on niitä osia, joita tarvittaisiin”.

Leanin johtamistavoissa pyritään myös virtaukseen ja oikea-aikaisuuteen. Pitkien kuukausi- ja viikkopalaverien sijaan johtamista toteutetaan pienemmissä paloissa – tyypillisesti lyhyissä päivittäisjohtamispalavereissa. Tiheämpi johtamisrutiini pitää käsiteltävien asioiden määrän pienempänä ja asiat tuoreina – virtaavina ja oikea-aikaisina.

Miten asioiden pitäminen pienenä liittyy oppimiseen?

Varmasti jokaisella meistä on kokemusta pitkistä ja puuduttavista koulutuksista, joissa tietoa on yritetty kaataa päähän saavikaupalla. Kun saavin yrittää tyhjentää pieneen purkkiin, on selvää miten siinä käy – suurin osa valuu yli. Usein toteutuu myös Ohnon laki – mitä enemmän koulutukseen on pakattu asiaa, sitä epätodennäköisemmin on sellaista asiaa, joka osallistujaa juuri sillä hetkellä kiinnostaa. Aito oppiminen lähteekin juuri omasta kiinnostuksesta. Ihminen syttyy uusille ajatuksille huonosti, jos hänellä ei ole jo valmiiksi kipinää aiheelle.

Lähivalmennuksiin verrattuna webinaareissa on omat rajoitteensa. Aito vuoropuhelu on vaikeaa ja erityisesti muiden osallistujien kokemuksista oppiminen jää pois, mitä monet pitävät tärkeänä antina koulutuksissa. Webinaarien suosion kasvu todistaa kuitenkin, että koulutusmuodon edut ovat kiistattomat. Jokainen voi valita webinaaritarjonnasta juuri sen aiheen, johon kokee kiinnostusta. Webinaari tarjoillaan sulateltavan kokoisena annoksena, tallenteina vieläpä juuri silloin kun haluaa – ilman ylimääräistä matkustelua.

Tämähän alkaa kuulostaa leanilta, vai mitä?

Teksti: Niko Alanen

WebAkatemian seuraavat webinaarit aiheesta:

 

Mä silmät luon – sinuun! Sabotoinko siis omaa työhyvinvointiani?

Maritta Joki

Maritta Joki

Vuorovaikutus on aina kahden kauppa.

Arkielämässä kokemukseni mukaan, me luomme silmämme ei suinkaan taivaaseen vaan toisiin: puolisoon, työkavereihin, pomoon, tositv tähtiin ja milloin keneenkin. Useimmat meistä tarkkailee  toisten käytöstä, kasvojen ilmeitä, sanomisia ja sanomatta jättämisiä herkeämättä. Teemme mitä eriskummallisimpia tulkintoja ja luulemme, että niiden täytyy olla totta. Vaikka kukaan ei ole sanonut, että olet tehnyt työssäsi virheen, niin tuo ilme varmasti tarkoitti sitä. Voi sitä ajatusten ristitulta korviemme välissä kun päätämme, mitä minkäkin rivin välistä voi lukea. Hullua, eikö? Mitä jos vaan uskoisimme sen, mitä on ääneen sanottu ja piste.

Käytämme suunnattomasti energiaa muuttaaksemme toisten tekemisiä tai mielipiteitä oman mielemme mukaisiksi  vaikka varmasti kaikki tietävät, ettei toista voi muuttaa. Ajattelemme helposti, että oma tapamme tehdä ja toimia on oikea. Haluamme, että meidän työyhteisössä epäkohteliaana kokema kohtelu muuttuu ja odotamme kädet puuhkassa todeten, että vieläkin tuo työtoveri on tuollainen.  Ja mitä puolisoon tulee, niin näyttäkää minulle edes yksi henkilö, joka ei olisi sinnikkäästi yrittänyt muuttaa jotakin puolta toisessa. Yleistän nyt tosi railakkaasti, mutta kyllä jokainen meistä osaa nalkuttaa ja mököttää ja on sitä tehnytkin. Kun tuo toinen nyt vaan ei tajua, että ei tätä näin tehdä!

Kyllähän minä mutta kun ei nuo muut…

Henkilöstökyselyissä usein kohta, jossa arvioidaan omaa kykyä tehdä yhteistyötä toisten kanssa, saa korkeat pisteet ja vastaavasti kohta, jossa arvioidaan toisten kykyä tehdä yhteistyötä saa alhaiset pisteet. Siis kyllähän minä, mutta kun ei nuo muut…  Jos henkilö kokee epäasiallista kohtelua vaikkapa esimiehensä taholta, hän kääntyy helposti kaikkien muiden paitsi oman ongelmansa alkulähteen puoleen. Siis, itsensä ja esimiehensä. Mitä itse voisi tehdä sen eteen, ettei kokisi epäasiallista kohtelua? Voisiko kertoa esimiehelle, että hänen kohtelunsa tuntuu pahalta, että haluaa ja kaipaa erilaista johtamista. Voisiko kertoa esimiehelle, mikä motivoi ja mikä innostaa? Esimies voi kiittää palautteesta ja kertoa olevansa pahoillaan siitä, että hänen tapansa johtaa on aiheuttanut harmia ja että hän ei ole halunnut loukata tai toimia epäasiallisesti (harva nimittäin haluaa).

Esimieskin haluaa onnistua esimiestyössään

Väitän, että jokainen esimies haluaa olla hyvä esimies. Ja uskon, että alaisen tullessa kertomaan tuntemuksistaan tai ikävästä kokemuksestaan esimiehelle, esimies ottaa sen tosissaan. Ja silloin kun esimies ei niin tee, onkin tarpeen hankkia ulkopuolista apua ja tukea ongelman ratkaisemiseksi (osaamattomiakin esimiehiä valitettavasti on). Hyvä esimies kuuntelee, ei loukkaannu ja ottaa huomioon, mitä hänelle on kerrottu. Avoin keskustelu silloinkin, kun on jotain ikävää agendalla, ja jossa osapuolet arvioivat omaa osuuttaan ja vastuutaan, johtaa parempaan lopputulokseen kuin, että syytetään vaan toista. Ja esimies, joka saa korjaavaa palautetta johtamisestaan, on viisas hankkiessaan itselleen tukea. Esimiehenä toimiminen on ammatti, jossa voi kehittyä.

Kummasta tulee parempi mieli, siitä, että tarttuu asioihin ja miettii, mitä itse voisi tehdä ikävinä kokemiensa tilanteiden eteen vai siitä, että istuu tiukasti persiillään ja katsoo happamalla ilmeellä, että taas tuo tuossa toimii noin, että just tuollainen se on. Miksi ei voi sanoa huomenta yrmyksi kokemalle työtoverille siitä huolimatta, että hän ei niin tee. Jos itse opettelee kertomaan avoimesti ja rehellisesti, mutta aina aikuisesti ja rakentavasti, mitä mielen päällä pyörii, on lopputulos kaikkien kannalta parempi. On tärkeää oppia sanoittamaan, mitä tarvitsee. Kukaan kun ei lue toisen ajatuksia, vaikka joskus niin toivommekin.

Opetellaan olemaan rakentavasti itsemme puolella ja ottamaan onni omiin käsiin aina silloin, kun se on mahdollista.

Teksti: Maritta Joki

WebAkatemian webinaareja aiheesta:

Webinaarikoulutukset kätevä keino ajankohtaisiin osaamistarpeisiin

Erja Laurila

Erja Laurila

WebAkatemia! Vuosi sitten kesällä nimi pölmähti päähäni kepeällä johtoryhmän lounaalla Ravintolalaiva Wäiskin aurinkoisella kannella. Kun hetkeksi malttaa hellittää, syntyy uusia ideoita – tai ne pukeutuvat sanoiksi.

Nyt kun mieli pulppuaa jo kohti keväistä Hakaniemen rantaa, tai vaikkapa Fuengirolaa, olen kieltämättä itsekin aika tyytyväinen tähän webinaarikoulutuksia tarjoavaan palvelukonseptiin. Asiakkaat ovat kertoneet: Tykkään! Helppoa, kätevää, kustannustehokasta!

Lähikoulutuksilla ja valmennuksilla säilyy aina oma tärkeä roolinsa osaamisen kehittämisessä. Samalla on pystyttävä vastaamaan digiajan vaateisiin. Viime aikoina on vaikuttanut, että ilmaisia webinaareja tulee jo ovista ja ikkunoista; osa tosi kivoja ja hyviä, osa sitten taas ei ihan..

No juu, kyllä prosessin hiomisessa oma aikansa aina meneekin, eikä teknologia ole edes se ainoa peikko ja kompastuskivi. Jo aikoinaan yliopiston täydennyskoulutuksessa työskennellessäni ja sovelluskehityksessä opin, että it-juttuja kun lanseeraa, pitääkin vähän hävettää. Jos ei yhtään hävettäisi, ollaan jo aivan liian myöhässä. Se juna meni jo.

WebAkatemia on alusta asti asettanut riman korkealle verkkokouluttajana.

Ei siis tunnin turhia teasereita ja maksullisten tuotteiden myyntikikkoja, vaan oikeita webinaarikoulutuksia: työkaluja, ratkaisumalleja, tietoa ja tiiviitä sisältöpaketteja eri teemoista. Niistä, joita asiantuntijat, esimiehet ja johto oikeasti tarvitsee. Juuri nyt. Silloin kun tarvitsee, sieltä käsin kuin kulloinkin kukin on, vaikka Pohjanmaalta tai mökkilaiturin nokasta.

Olen itse aika rauhaton istumaan koko päivän koulutuksissa. Loppumattoman innostuksen, asioista kiinnostumisen ja tietenkin työni puolesta olen kyllä saanut pulpettia kuluttaa. Sitähän sanotaan, että Take a front seat of your life. No mikä ettei. Onhan niissä koulutuspäivissä hohtoa – karkupäivä arjesta! Ihan parasta sparrausta saada pähkätä muiden asiantuntijoiden kanssa ja kuunnella karismaattisia kouluttajia. Muut ei kelpaa! Reilun parinvuosikymmenen kokemuksella siihen on hyvä ainakin tähdätä.

Verkkoon palatakseni – näissä puolentoista tunnin webinaarikoulutuksissa uppoudun usein asiaan kuin hyvään kirjaan. Ahmin tallenteista vielä parhaat palat, koulutusmateriaaleista tankkaan unohtuneet detaljit. Makustelen uutta, muistelen kerrottua ja kerrattua. Elinikäistä oppimista parhaimmillaan. Tosin harvoin ehtii puoliakaan haluamaansa kunnolla lukea ja kuunnella, mutta jos tässä ajassa aikoo työelämätaitonsa säilyttää, hinku edelläkävijyyteen tulee olla piirretty jonnekin otsalohkoon tai vaikka takaraivoon.

Siksi halusin perustaa WebAkatemian.

Asiakkaiden tarpeista ja toiveista! Meille kaikille digiajan johtajille, esimiehille ja asiantuntijoille. Että on omasta takaa foorumi, johon koota osaamisen kehittäjät ja josta löytää mielenkiintoiset, ajankohtaiset aiheet. Tuttu paikka, jonne on helppo tulla ja mukava palata.

Osaaminen luo turvallisuutta. Webinaarilangoille on kiva hypätä ketterästi, kutsua kavereita kylään ja samalla tutustua uusiin ihmisiin ruudun toisella puolella, oivalluttajiin. Aika monelle on lähtenyt myös Linkedin-kutsu, ollaan moikattu myös sattumalta livenä. Molempi parempi! Vierivä kivi ei sammaloidu. Ei oppi ojaan kaada!

Tule sinäkin tapaamaan meitä Wanhaan Satamaan torstaina 15.3.2018 Työhyvinvointimessuille. Kerromme koulutuksista lisää ja kuuntelemme isoilla korvilla Sinua! 

Vink vink! Lupaan antaa sinulle myös lahjan. 

Kiitollisena Sinusta; digiajan asiakas, yhteistyökumppani, opettaja ja oppija. Work goes happy!

Erja Laurila, koulutustuottaja

 

 

Kymmenen kultaista vinkkiä: katkaise ylikuormituksen noidankehä – lopeta aloittaminen, aloita lopettaminen!

“Työ ei tekemällä lopu.” Jos tämä pitäisi paikkaansa, niin mikäs järki töitä olisi tehdä ollenkaan?

Ongelma nykyisin ei ole niinkään siinä, että työ pitäisi saada loppumaan. Se pitäisi saada hallintaan. Sopivasti soljuvaksi virraksi, jossa saadaan tehtyä asioita valmiiksi, sillä ainoastaan valmiilla asioilla ruukaa olemaan arvoa.

Joten lopeta aloittaminen ja opettele lopettamaan!

Hands

1. Rajoitettu kapasiteeti

Tietotyössä meidän niskaamme kaadetaan lukemattomia maileja, projekteja, asiakkuuksia, hankkeita, kokouksia ja muuta sälää. Kun uusia tehtäviä kasaantuu tarpeeksi, alamme käyttämään suuren osan ajastamme niiden managerointiin ja tehtävien suorittaminen hidastuu. Tälläinen krooninen ylikuormitus johtaa nopeasti noidankehään, jossa pitää juosta nopeammin pysyäkseen edes paikalla.

Ensimmäinen askeleesi on siis tunnistaa teidän kapasiteetti ja varmistaa, ettei työn määrä ikinä ylitä sitä.

2. Visualisoi

Tietotyössä työnmäärää on paljon vaikeampi hahmottaa kuin tuotannossa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sitä voisi tehdä. Kanbanit (=tietotaulu) sopivat tähän kuin nakutettu. Oli kyseessä sitten fyysinen taulu toimiston seinällä tai digitaalinen, niin se auttaa hahmottamaan työnmäärää ja virtausta.

Toinen askeleesi on siis ottaa Kanban käyttöön ja visualisoida teidän työ.

kanban

3. Ylikuorma

Alussa Kanban tulee näyttämään sekavalta, sillä siellä on aivan liikaa työtä. Tämä on ok, sillä ainakin olette saaneet nykytilan näkyviin.

Kolmas askeleesi on kartoittaa nykytila.

4. WIP-rajat

Koska haluamme ehkäistä ylikuormitusta, jotta työn virtaus olisi mahdollinen, meidän pitää rajoittaa yhtäaikaa olevien työtehtävien määrää. Tämä kuulostaa aluksi hieman epäintuitiiviseltä, mutta pian huomaatte, että työt tulevat nopeammin tehtyä.

WIP (Work in Progress) tarkoittaa työtä, joka on aloitettu, mutta ei vielä saatettu päätökseen. Jokaisella funktiolla, osastolla ja henkilöllä on eri WIP-raja. Tämä saadaan selville testaamalla eri rajoja. Kun työtä näin keinotekoisesti rajoitetaan, on tiimin pakko saada joitain tehtäviä päätökseen ennen seuraavien aloittamista.

Neljäs askeleesi on luoda WIP-rajat prosessin eri vaiheille.

5. Työn vähentäminen

Aluksi tehtäviä tulee olemaan prosessin jokaisessa vaiheessa enemmän kuin rajat sallivat. Tähän on kaksi vaihtoehtoa: vaikea ja helppo. Vaikea tapa on siirtää kaikki olemassa olevat työt “To-Do” -osioon ja ottaa ne työn alle sitä mukaan kuin työtä valmistuu. Helppo tapa on työstää nykyinen työkuorma rajojen sallimiin rajoihin ja perustaa uusi käytäntö: “Emme aloita uutta tehtävää ennen kuin olemme WIP-rajojen puitteissa”.

Viides askeleesi on työstää nykyinen työkuorma WIP-rajojen mukaiseksi.

6. Lopeta aloittaminen

Kanban toimii päivittäisjohtamisen tauluna ja työn virtauksen lennonjohtotornina. Se voi antaa hyvän kuvan miten työ virtaa, mitä saadaan valmiiksi ja missä kohdissa työ jumiutuu. Se ei kuitenkaan toimi ilman muutamia avain tapoja.

Yksi niistä tavoista on päivittäiset “stand-up” kokoukset. Nimi tulee siitä, että kaikki seisovat taulun edessä, jotta fokus pysyisi kirkkaana ja kokous olisi tehokas. Näiden päivittäisten n. 15 minuuttia kestävien standuppien tarkoitus on käydä Kanban läpi oikealta vasemmalle (lopusta alkuun) ja keksittää fokus loppuvaiheessa oleviin tehtäviin, jotta ne saataisiin poissa päiväjärjestyksestä. Tämän osion slogan onkin: “Lopeta aloittaminen, aloita lopettaminen”.

Kuudes askeleesi on aloittaa päiväkokoukset, jotta päivän työt virtaisivat mahdollisimman jouhevasti.

7. Littlen laki

Miksi työn määrän vähentäminen sitten lisää tehokkutta? Littlen lain mukaan keskimääräinen läpimenoaika saadaan laskettua kun keskimääräinen WIP jaetaan keskimääräisellä suoritusteholla. Jos siis haluat pienentää läpimenoaikaa, niin sinulla on siihen kaksi keinoa:
1) Lisää suoritustehoa ostamalla parempia ohjelmistoja, koneita, ylitöillä, kepillä & porkkanalla tai vastaavilla keinoilla
2) Vähennä WIP:ia

Toinen näistä toimii aika paljon paremmin.

Seitsemäs askeleesi on päättää haluatko valita vaihtoehdon 1. vai 2.

Littlen-laki

8. Laatu

Pienempi hetkellinen työmäärä myös mahdollistaa nopeammat palautesyklit ja pienemmän multitaskauksen. John Medina kirjoitti kirjassaa “Brain Rules” että, kun ihminen työstää useita asioita kerralla, niin hänellä voi mennä jopa 50 % pidempään kussakin asiassa ja voi tehdä jopa 50 % enemmän virheitä.

Kahdeksas askel on alkaa mittamaan läpimenoaikaa ja palvelun laatua.

9. Imusysteemi

Kun WIP-rajoja kunnioitetaan, niin systeemiin muodostuu luonnollinen imu. Kun resurssilla on kapasitettia ottaa lisätöitä vastaan, niin silloin se myös niin tekee. Tässä esimiehet voivat tehdä isoja virheitä ja puskea töitä eteenpäin silloin kun kapasiteettiä ei ole. Tällöin systeemi voi murtua ja ollaan takaisin aloituspisteessä.

Yhdeksäs askel on astua syrjään ja antaa systeemin toimia luonnollisesti. Tarkkaile kuitenkin, että ovathan kaikki onnistuneet ottamaan uuden käytänteen haltuun. Opeta ja valmenna tarvittaessa.

10. Käyttöaste ja luppoaika

Entä jos kokoajan ei ole tehtävää? Sehän on katastrofi! Eikö?

Jos järjestelmä toimii, niin kuin sen pitäisi ja työt tulevat kokonaisuudessaan nopeammin tehtyä, niin eikö silloin ole aivan sama onko jokainen 100 % ajasta “tehokas”. Osaoptimoinnin aikakausi on ohi ja tämä pitää hyväksyä.

Kun käyttöaste hetkellisesti tippuu, niin se voi luoda piilotettuja siunauksia. Silloin työntekijällä on aikaa korjata ja parantaa systeemiä, tehdä tuote- ja palvelukehitystä, parantaa asiakaspalvelua ja useita muita tehtäviä, jotka jäävät arjen jalkoihin.

Kymmenes askel on neuvoa ihmisiä mihin keskittää energia kun tehtäviä ei ole akuutisti tehtäväksi. Yksi keino on perustaa oma kehityskanban, jossa on tarpeellisia kehityshankkeita, joita voi edistää “luppoajalla”.

Luonnollisesti on vielä useita eri näkökulmia, joita pitää käydä läpi, kuten pullonkaulatyöntekijöiden aika, viikko retrospektiivit, sprint WIP:t, projektisumat & kehityskanbanit, strategiset portfoliokanbanit ja pari muuta seikkaa.

Kun käyt nämä kymmenen askelta läpi, niin voit katkaista ylikuormituksen noidankehän ja tuoda tekemisen ilon takaisin toimistoonne!

Teksti: Tuomas Mikkonen

Tule mukaan Tuomaksen uuteen webinaariin: 

Perusasiat kuntoon – vähemmän sähläystä, enemmän työtehoa 21.03.2018 klo 13:00 – 14:30

sekä erittäin suosittuun ja kiiteltyyn webinaarisarjaan:

 LEAN Office 2018 08.-22.03.2018 klo 13:00 – 14:30 

Webakatemia järjestää ajankohtaisia webinaareja ja webinaarisarjoja asiantuntijoille, esimiehille ja johdolle eri teemoista. Tulevat webinaarimme: