Haiseeko webinaarisi?
Tässä webinaariesiintymisen hygieniasäännöt.
Nykyään yhä useampi markkinoi osaamistaan webinaareissa. Aikaa ja vaivaa valmisteluihin vaikuttaa käytettäneen paljonkin. Vaan valtaosa tekee tahtomattaan enemminkin hallaa vaikuttavuudelleen.
Asiantuntemus saattaa olla timanttia, mutta asiantuntevaa vaikutusta ei osata tehdä. Tilannetta voisi verrata siihen, että on menossa iskuaikeissa ravintolaan, mutta unohtaa peseytyä ja lähtee pitkissä kalsareissa. Tuskin flaksaa.
Ei, vaan hygienia ja ehostus kuntoon, niin alkaa toimimaan.
Eipä hätää. Kun vältät nämä seuraavat tyyppimokat, pääsee asiantuntijuutesikin loistamaan. Eli webinaarin hygieniasäännöt, olkaa hyvä.
1. Lässäyttävä aloitus
Ajattele suosikkibändiäsi. Mitä, jos he valuisivat lavalle pikkuhiljaa niitänäitä puhellen. Vartin häröilisivät ja sitten pikkuhiljaa aloittaisivat, kukin vähän eri biisillä. Rumpalilla kapulat kateissa pari ensimmäistä biisiä.
Olen todistanut paljon webinaareja, jossa aloitukseen menee minuuttitolkulla. Kaikkia en ole viitsinyt edes katsoa niin pitkään, että olisin aloituksen nähnyt.
Ei noin, vaan näin.
Aloituksen pitää olla räväkkä. Sen pitää iskeä samantien tajuntaan. Kenellekään ei saa jäädä epäselväksi, että nyt mennään ja lujaa. Kymmenen ensimmäistä sekuntia ovat äärimmäisen tärkeitä. Se on pari-kolme äärimmilleen kiteytettyä lausetta.
2. Kliseiden kertaus
Mitä jos bändin solisti aloittaisi keikan näin: ”Kiva nähdä teitä täällä näin monia. Näkyykö kaikille varmasti sinne takariviinkin? Kuuluuko ääneni? Hyvä. Jos kuva ja ääni katoaa kesken keikan, portsari on varmaan heittänyt sinut ulos. Yritä tulla uudelleen sisään takaovesta. Me ei olla ennen soitettu eikä me ei oikeastaan valmistelu tätä keikkaa mitenkään, mutta katsotaan nyt mitä tästä tulee.”
Ei, ei ja ei. Webinaarissakaan on kannata aloitella itsestäänselvyyksillä ja löysillä lorinoilla. Heti asiaan! Luottakaa yleisön älyyn, että he osaavat perusasiat. Nämä voi kertoa myös etukäteen webinaarikutsussa, jos siltä tuntuu.
3. Kuulumaton ääni
Konsertissa ja webinaarissa tärkein elementti on ääni. On ihan sama kuinka hyvä biisi tai kuinka asiantuntevaa selitystä, jos se ei kuulu.
Mikrofoniin kannattaa panostaa. On myös tärkeää, että ääni suuntautuu mikrofonin kalvoa kohti. Tutustu siis mikrofonin rakenteeseen, jotta tiedä mihin puhua.
4. Huomiovaras tausta
Oletko huomannut, että monella bändillä on oma lakana lavan taustalla. Mitä, jos Eppujen keikalle olisi unohtunut Popedan banderolli? Tai jos siellä hääräisi täysin asiaankuulumattomia tyyppejä.
Voi, kuinka usein näkeekään kotitoimistoista lähetettyjä webinaareja, jossa on taustalla vaikka mitä häröä.
Jos taustalla on jotain, pitää sen tukea tarinaa. Muuten kannattaa käyttää taustakangasta tai tyhjää seinää. Ikkunaa ei koskaan, koska valovoimaisin kohde pitää olla esiintyjä (valoisalla säällä ikkunasta tulee liikaa valoa; pimeällä se peilaa sisätiloja).
5. Näkymätön fontti
Kirjasimen valintaan on kolmen koon sääntö: kikkailemattomuus, kontrasti ja koko.
Valitse fontiksi kikkailematta sellainen, jota on mahdollisimman helppo lukea. Simppelimpi parempi.
Värin pitää erottua taustasta. Mitä suurempi kontrastiero, sitä parempi. Katsojasi voi katsella kännykällä ulkona auringonpaisteessa. Silti tekstin pitää erottautua.
Koon nyrkkisääntö. Minimipikselikoko valitaan vanhimman oletetun osallistujan iän mukaan. Pikselikoot kuudestakymmenestä ylöspäin riittävät yleensä.
6. Täyteen ahdetut kalvot
Tämä on havaintojeni perusteella suurin ja yleisin synti. Otsikko ja kymmenkunta bulletpointtia. Hyi kamala.
Ei noin, vaan näin.
Yhdellä kalvolla on korkeintaan yksi virke, jossa korkeintaan kymmenen sanaa. Kyllä, tämä on maksimi. Kaikki muu on ammattitaidottomuutta tai laiskuutta. Katso tämän kirjoituksen otsikkoa. Se hipoo jo rajoja.
Parhailla kalvoilla ei ole välttämättä sanaakaan.
7. Kalvojen sisäluku
Onko yleisösi lukutaidotonta? Tuskin. Kirjat ovat lukemista varten.
Tekstin ja puheen pitää kertoa samaa tarinaa, mutteivat saa olla yksi yhteen.
8. Kielioppimattomuus
Yleisössäsi voi olla paljonkin kielellisesti sivistyneitä ihmisiä. Voi olla, että heidän ajatuksensa pysähtyy kirjoitus- ja kielioppivirheiden kohdalle. Heille voi tulla myös tunne, että esiintyjä on asiantuntematon, kun ei edes kieltä osaa.
Käytä oikolukua, oikolue ja oikoluetuta!
9. Harhaileva katse
Olet vakuuttavampi, kun katsot katselijaa silmiin. Webinaarissa sinun pitää siis katsoa kameran linssiin silloin, kun naamasi on näkyvissä. Valtaosa tuntuu katselevan omia kalvojaan.
Kun olet rakentanut kalvosi aikaisemmin kertomallani tavalla, ei sinulla ole niissä kalvoissa paljon katseltavaakaan.
Pro-vinkki: Kännykässä kameran linssi ei yleensä ole kameran näytön keskellä.
10. Työmuistin huomioimattomuus
Ihmisen työmuistiin mahtuu neljä toisistaan riippumatonta asiaa ja sen pituus on noin 30 sekuntia.
Jos siis moottoriturpana tuuppaat jäsentymätöntä tarinaa liian pitkään, putoaa yleisösi kyydistä.
Yksi asia pitää siis mahduttaa selkeästi puoleen minuuttiin. Sitten kannattaa pitää muutaman sekunnin tauko, jotta ihmiset voivat siirtää oivalluksensa pitkäkestoiseen muistiin.
Tätä harjoitutan paljon valmennuksissani, joissa varaudutaan esiintymisiin televisiossa.
11. Vuorovaikutuksettomuus
Webinaari on livetilaisuus. Videotallenteet ovat yksisuuntaista viestintää varten.
Osallistuta osallistujia sopivin väliajoin kyselyillä (poll) sekä pyytämällä kysymyksiä ja kommentteja keskusteluruutuun (chat).
12. Löysä lopetus
Lopetuksen jämäkkyys on yhtä tärkeää kuin aloituksen. Jos olet lopussa löysä, muistaa yleisö sinut todennäköisesti löysänä.
Näillä saat asiantuntijuutesi loistamaan.
Kirjoittaja Toni Hinkka
Tutustu nyt WebAkatemian vaikuttavimpiin koulutuksiin, tässä poimintoja:
Co-creation – Yhteiskehittäminen ja sen periaatteet
Virtuaalifasilitointi – etäkokousten rakenne ja ohjaus haltuun
Koko koulutuskalenterin näet täältä: koulutuskalenteri