Korona on kiihdyttänyt työelämän murrosta. Asiantuntijoiden arvion mukaan pandemia-aika on aiheuttanut useilla toimialoilla jopa 10 vuoden digiloikan, mikä näkyy etenkin lisääntyneenä etätyöskentelynä. Etätyöskentely puolestaan aiheuttaa omia haasteitaan organisaatioille, joista olemme saaneet lukea kirjoituksia rivikaupalla.
Kolikolla on kuitenkin myös kääntöpuolensa. Tiettyihin asioihin keskittymällä voi tilanteen hyödyntää ja ottaa etulyöntiaseman kilpailijoihin nähden. Sama pätee myös henkilökohtaisella tasolla – nyt jos koskaan on oltava valppaana ja pysyttävä kehityksessä mukana. Seuraavassa on listattuna kolme poikkeusaikana korostunutta osa-aluetta, jotka hallitsemalla etulyöntiasema on saavutettavissa.
1. Tiimityö ja johtaminen etänä – uuden normaalin trendi
Kun etäisyydet kollegoihin, alaisiin ja esimiehiin ovat pidemmät kuin ennen, muovautuu ryhmädynamiikkakin väistämättä. Tämä vastaavasti vaatii erilaista johtamista ja ehkä entuudestaan varsin vieraita lähestymistapoja tiimissä toimimiseen ja sen vetämiseen. On huolehdittava siitä, että etäyhteydestä huolimatta osataan olla läsnä, pitää yllä me-henkeä ja työn iloa. Helpommin sanottu kuin tehty – vai mitä?
Tuntuuko siltä, että kaipaat uusia ideoita ja inspiraatiota etänä työskentelyn ja etäjohtamisen tueksi? Kannattaa tutustua johtamisen ja esimiestyön ajankohtaisiin koulutuksiimme: https://webakatemia.fi/kategoria/johtaminen-ja-esimiestaidot/
2. Digimarkkinointi – modernin ajan myyntiä
Markkinoinnin murros on ollut käynnissä jo kauan ennen pandemia-aikaakin, mutta poikkeusolojen seurauksena digitaalisen markkinoinnin merkitys on korostunut entisestään. Siitä huolimatta hämmästyttävän monet yritykset ovat yhä täysin lähtötelineissä, kun puhutaan esimerkiksi hakukonenäkyvyydestä, hakusanamainonnasta tai markkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Lohdullista tilanteessa on kuitenkin se, että pienelläkin asioihin perehtymisellä ja maltillisella budjetoinnilla voi päästä jo hyvinkin pitkälle.
Mikäli koet, että digimarkkinoinnin panostuksesi ovat menneet hukkaan tai et ole varma mistä tulisi aloittaa, kannattaa vilkaista koulutustarjontamme. Listalta löytyy sopivia koulutuksia niin vasta-alkajille kuin kokeneillekin markkinoijille. Löydät digimarkkinoinnin ja viestinnän ajankohtaiset koulutukset täältä: https://webakatemia.fi/kategoria/markkinointi-ja-viestinta/
3. Oman osaamisen kehittäminen – ei koskaan poissa muodista
Itsensä kehittäminen on aikakautemme klassikkoaihe. Internet ja kirjakaupat ovat viimeisen vuosikymmenen aikana täyttyneet self help -oppaista, joista osa voi olla toki hyödyllisiäkin, mutta valtaosasta teoksia saatu hyöty käytännön tekemiseen jää varsin ohueksi. Pandemia-aikana tehokkaampi työskentely, aikatauluttaminen ja uusien työkalujen haltuun ottaminen ovat olleet varsin ajankohtaisia aiheita. Panostaminen omaan osaamiseen ei ole koskaan ollut tärkeämpää kuin nyt.
Mikäli itsensä kehittäminen kiinnostaa, saattaa koulutustarjonnastamme hyvinkin löytyä sinua kiinnostavia webinaareja ja tehokursseja. Löydät itsensä kehittämisen ajankohtaiset koulutukset täältä: https://webakatemia.fi/kategoria/itsensa-kehittaminen/
Kirjoittaja: Riku Ruokolainen