Kuvaus
Totta vai ei? Oikeusturva vai oikeusmurha?
Mitä jos yksittäinen henkilö tai tietty porukka yhdessä on päätynyt valehtelemaan esimerkiksi jostakusta työkaverista, esimiehestä tai johtajasta? Mitä jos valheita päätyy mediaan? Mitä työnantajan pitää tehdä? Mikä on luottamusasemassa, kuten hallituksen jäsenenä tai henkilöstön edustajana, toimivan vastuu? Kuka tai mikä lopulta päättää, mitä uskotaan?
Kenelle
Webinaari on suunnattu ensisijaisesti työnantajan edustajille, kuten esimiehille ja johtajille sekä henkilöstöhallinnon asiantuntijoille. Koulutus soveltuu hyvin kaikille muillekin, jotka tahtovat panostaa oikeudenmukaisiin menettelyihin tilanteissa, joissa eri ihmisillä on eri totuudet. Kohderyhmään kuuluvat kaikki työyhteisöt, joissa valehteluteemoihin haetaan ratkaisuja: niin yksityisellä, julkisella kuin kolmannellakin sektorilla.
Hyöty osallistujalle
Nollatoleranssi kiusaamiselle on reilu lähtökohta, mutta entä jos syytökset esimerkiksi häirinnästä tai epäasiallisesta käytöksestä eivät olekaan rehellisiä? Keskustelu on usein oiva työkalu, mutta keiden kaikkien pitäisi keskustella? Kuinka asioista kannattaa puhua ja niihin puuttua? Kuinka ei? Mitkä ovat uusien, ilmoittajalle nimettömyyden takaavien viestikanavien tarjoamat uhkat ja mahdollisuudet?
Manipuloiva työyhteisön jäsen voi omien tarkoitusperiensä vuoksi yllyttää sekä itseään että muita muuntelemaan totuutta. Kuinka kannattaa toimia, jos epäillään jonkun tai joidenkuiden käyttävän asemaansa ja luottamusta väärin?
Tässä webinaarissa saat vastauksia valehteluun ja valehteluepäilyihin liittyviin, työyhteisöissä askarruttaviin oikeudellisiin ja muihin henkilöstöjohtamisen kysymyksiin. Pääset myös itse kysymään juristilta. Tässä webinaarissa käydään läpi esimerkkien kautta myös sitä, kuinka totuuden ja valheen rajoja on vedetty oikeuskäytännössä.
Kouluttaja
Katariina Sorvanto, KataKoski Oy. Katariina on lakimies, joka on tutustunut laajasti johtamiseen ja organisaatioiden toimintaan sekä teoriassa että käytännössä – myös itse esimiehenä työskennellen.
Katariina on innostava ja pidetty, yli kymmenen vuoden esiintymiskokemuksella toimiva kouluttaja. Koulutustehtävien lisäksi hän konsultoi asiakkaitaan työ- ja virkamiesoikeudellisissa kysymyksissä.
Ohjelma
Käytännön esimerkkejä haasteista, kun pohditaan, mikä on totta ja mikä ei
- Sana sanaa vastaan
- Luottamuksen käyttäminen oikein ja väärin
- Paisuttelu vai vähättely: miksi eri ihmiset kokevat saman tilanteen eri tavoin?
- Mitä mittaus- ja muita selvitystapoja voidaan käyttää?
- Pystyykö väitteiden kohde käytännössä puolustautumaan?
Esimerkkejä muunnellusta totuudesta
- Huhujen liikkeelle laskeminen
- Asiayhteydestä irrottaminen
- Harhaanjohtavat väitteet: mielikuva vai sanamuodon mukainen tulkinta?
- Yhteys kiusaamiseen – kuka oikeasti kiusaa ja kuka ei?
- Kunnianloukkauksen tunnusmerkit
Mitä tarkoittaa whistleblowing?
- Riippumaton ja puolueeton ilmoituskanava?
- Keiden on mahdollistettava sen käyttö?
- Saavatko muutkin halutessaan?
- Nimettömästi, mutta nimetyistä tahoista, tehtyjen ilmiantojen plussat ja miinukset
- Käytännön toimintatapaesimerkkejä
Savustaminen kuuluu ruuanlaittoon, ei työpaikalle
- Riskit ja vastuut, jos työnantaja uskoo valheet ja toimii niiden perusteella
- Riskit ja vastuut, jos työnantaja on kovin varovainen eikä ota kantaa
- Mikä neuvoksi, jos luottamus katoaa?
- Hyviä ja huonoja esimerkkejä ulkopuolisten konsulttien käytöstä
- Mitä tarkoittaa oikeusmurha työyhteisössä?
Kuinka kannattaa lähteä selvittämään, kuka puhuu totta ja kuka ei?
- Keiden kannattaa keskustella ja miten?
- Todistajanpsykologiaa maallikoille
- “Tämä ei ole kuulustelu, mutta…”
- Nimettömien todistajien käyttö työyhteisöselvityksissä?
- Esimiehen oikeudellisia mahdollisuuksia
Kun joku jää kiinni valehtelusta tai siihen yllyttämisestä
- Millaisia todisteita käytännössä tarvitaan?
- Oikaisut mediassa
- Kurinpidolliset toimet työpaikalla
- Työ- tai virkasuhteen tai luottamustoimen päättyminen valehtelun vuoksi
- Tuomioistuinprosessit
Arviot
Tuotearvioita ei vielä ole.