Leanista on kirjoitettu ja puhuttu viime vuosina paljon. Välillä kuulee epäilyjä leanista muoti-ilmiönä, jonka joku toinen ismi pyyhkii kohta unholaan. On toki ihmisiä ja organisaatioita, jotka ovat hypänneet “lean-kelkkaan”, koska kaikki siitä puhuvat tai koska aihe myy.
Suurin osa on mukana kuitenkin hyvästä syystä – siksi, että lean pitää oikein toteutettuna sisällään huikeita mahdollisuuksia. Toisin kuin muoti-ilmiöt yleensä, lean ei ole mitään uutta. Vaikka lean on terminä vasta 30 vuotta vanha, on sen ensimmäiset siemenet kylvetty yli 70 vuotta sitten – laajasti ajateltuna yli sata vuotta sitten. Lean ei ole myöskään menossa pois. Sen periaatteista ja menetelmistä tulee varmasti ajan mittaan niin vakiintunut tapa toimia, ettei sanaa lean enää käytetä. Ihmisten luovuuden ja tarmon valjastaminen asiakaslähtöiseen jatkuvaan parantamiseen ei kuitenkaan mene ikinä muodista.
Lean kehittämisen voi jakaa karkeasti kahteen osa-alueeseen. Prosessien kehittämiseen ja ihmisten kehittämiseen. Prosesseja pitää kehittää, muuten mikään ei muutu. Prosessien kehittäminen yksin ei kuitenkaan tee vielä leaniä. Toimintatapojahan on kehitetty tehokkaammiksi, nopeammiksi ja laadukkaimmiksi jo vuosituhansia. Leanin tekee leaniksi se tapa, jolla prosesseja kehitetään – ihmisiä kehittämällä.
“Ensin teemme ihmisiä, sitten vasta autoja“ (Fucio Cho)
Toyotan entinen pääjohtaja Fujio Cho on kiteyttänyt ajatuksen hyvin. Muihin kehitysoppeihin verrattuna lean nousee esiin siinä, miten se näkee ihmisen. Ihmisten kyky ajatella luovasti on kaiken taustalla oleva moottori. Juuri tuota moottoria viritetään jatkuvasti parammaksi ja paremmaksi. Kypsissä lean -organisaatioissa painotetaankin enemmän oppimista kuin välittömiä tuloksia. Parannus, josta kukaan ei opi mitään ei ole kummoinen parannus.
Webinaareissamme pyöritään näiden samojen kysymysten ympärillä. Miten saada kaikki mukaan näkemään ongelmia, näkemään ne positiivisina mahdollisuuksina parantaa ja miten saada aikaan kulttuuri, jossa ongelmista päästään ideoinnin, testaamisen ja hallittujen muutosten kautta pysyvästi eroon. Miten saada ihmiset ajattelemaan eri tavalla, jotta he alkavat toimimaan eri tavalla. Tai oikeastaan miten saada ihmiset toimimaan eri tavalla, jotta he alkavat ajattelemaan uudella tavalla – oppimaan uutta.
Webinaareissa ja koulutuksissa voi saada uusia oivalluksia, ideoita ja omaksua uutta tietoa. Lean-ajattelussa varsinainen oppiminen tapahtuu kuitenkin vasta tekemisen kautta. Meidän tavoitteemme on, että webinaari ei lopu yhteyden katkaisemiseen vaan osallistujalle jäisi kytemään kipinä lähteä testaamaan jotain uutta omassa työssään tai vaikkapa omassa kodissaan. Tarttumaan vaikka yhteen pieneen ongelmaan, testaamaan pientä parannusta tai kokeilemaan päivittäisjohtamista vaikka omalla työpisteellään.
Loppuun vielä muistutus testaamisen merkityksestä.
Lean kehittäminen etenee aina testaamisen kautta ja siihen liittyy hyvä uutinen – testaamisessa ei voi epäonnistua. Jos tekemäsi testi tuottaa hyviä tuloksia, olet löytänyt parannuksen jonka voit ottaa käytöön. Jos tulokset eivät ole hyviä, sinulla on tilaisuus oppia jotain. Näet todennäköisesti asian uudelta kantilta ja saat ajatuksia kokeilla asiaa uudelleen hieman erilaisella tavalla. Prosessi paranee tai ihmiset kehittyvät – parhaimmillaan sekä että.
Tervetuloa lean-oppimisen loppumattomalle matkalle.
Teksti: Niko Alanen
WebAkatemian seuraavat webinaarit aiheesta:
- Lean-toiminnan perusteet ja sen kolme keskeistä tukijalkaa 21.-28.08.2018 klo 10:00 – 11:30
- Lean Jatkuva parantaminen – 10 käytännöllistä menestystekijää 19.09.2018 klo 13:00 – 14:30