Työnantajan keinot työntekijän vahingollista sometusta vastaan

Työntekijöillä on oikeus ja toisinaan jopa velvollisuus toimia sosiaalisessa mediassa – mutta ei miten vaan. Sananvapaus ei ole rajaton, sillä esimerkiksi työntekijän lojaalisuusvelvollisuus työnantajaa kohtaan rajoittaa sitä, mitä saa julkaista.

Missä menevät hyödyllisen ja haitallisen somettamisen rajat käytännössä?
Esimerkiksi työntekijän näkemykset työyhteisöstä tai vaikkapa ajankohtaisista poliittisista kysymyksistä voivat olla ristiriidassa työnantajan tavoitteleman kuvan ja toiminnan kanssa. Entä jos jo pelkkä työntekijän somessa näkyvä vapaa-ajan vietto on uhka työnantajan maineelle?

Miten työnantaja voi puuttua työntekijän epätoivottuun somekäytökseen?

  • Kuinka sen voi lopettaa ja jopa ennaltaehkäistä?
  • Miten sananvastuuta voidaan toteuttaa?
  • Entä muuta vastuuta omista valinnoista?
  • Kuinka työntekijöiden somettamista voi laillisesti ohjata toivottuun suuntaan?

Hyöty osallistujalle
Webinaarissa saat käytännön esimerkkien kautta työkaluja siihen, kuinka työnantaja voi yhtäältä kannustaa mutta toisaalta suitsia työntekijöitä somessa.

Saat vastauksia:

  • Mitä työntekijä saa somettaa – mitä ei?
  • Mikä on aseman ja ajankohdan vaikutus?
  • Miten työnantaja voi ohjeistaa ja valvoa henkilöstönsä toimintaa somessa?
  • Kuinka epätoivottuun toimintaan voi puuttua, jos ennaltaehkäisy ei riitä?

Webinaari isältää runsaasti sekä tuomioistuinratkaisuja että muita käytännön tapauksia.


Kenelle

  • Ensisijaisesti työnantajan edustajille, kuten esihenkilöille ja johtajille sekä henkilöstöhallinnon asiantuntijoille
  • Webinaari sopii hyvin kaikille muillekin, jotka ovat kiinnostuneita sometuksen rajanvedoista: mitä pitää sallia ja mikä on kiellettyä
  • Kohderyhmään kuuluvat niin yksityisen, julkisen kuin kolmannen sektorinkin työyhteisöt

Ohjelma

Työntekijän lojaalisuus- eli lojaliteettivelvollisuus somekäytännöissä

  • Työntekijän aseman ja tehtävien vaikutus
  • Kiellot ja suositukset sekä hyvät käytännöt

Miten työnantaja voi valvoa henkilöstönsä toimintaa somessa? Miten ei?

  • Somekanavan ja ajankohdan merkitys
  • Mistä sometetaan, missä yhteydessä ja mihin sävyyn?

Esimerkkejä epätoivotusta somekäytöksestä

  • Esihenkilöihin kohdistuva epäasiallinen somekäytös
  • Työnantajaorganisaation ja työyhteisön vahingoittaminen

Sairaus- ja muut poissaolot ja some

  • Työsuojelunäkökulmia
  • Mitä sairaana saa tehdä, mitä ei kannata?

Epätoivotun somettamisen ennaltaehkäisy

  • Myönteinen palaute toivotusta somettamisesta
  • Hyvien someohjeiden käyttöönotto ja noudattaminen

Jo tapahtuneeseen puuttuminen

  • Etenemisen vaiheita eri tilanteissa
  • Milloin voi jopa antaa potkut?

Aikaa kysymyksille


Ajankohta: keskiviikko 08.05.2024 klo 10.00 – 11.30
– voit katsoa koulutuksen myös tallenteena myöhemmin.

Hinta: 247 euroa /hlö + alv 24 %
– sisältää livewebinaarin ja tallenteen sekä koulutusmateriaalin. Koulutuksen jälkeen tallenne on osallistujien katsottavissa 2 kk ajan. Saat linkin sähköpostiisi livetilaisuuden jälkeen.

Ryhmäetuhinnat:
227 euroa / hlö + alv 24 %, kun samasta organisaatiosta on kaksi osallistujaa,
197 euroa / hlö + alv 24 %, kun samasta organisaatiosta on kolme tai useampia osallistujia.

Laskutus tapahtuu, kun koulutuksen toteutuminen varmistuu.


Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Jos osallistuminen perutaan myöhemmin kuin 8 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua, veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle.

Katariina Sorvanto

Työntekijän epätoivottu somekäytös – mikä neuvoksi? (90 min)

Katariina Sorvanto KataKoski Oy:stä. Katariina on juristi ja työyhteisövalmentaja, joka on tutustunut laajasti johtamiseen, organisaatioiden toimintaan ja lakien käytännön soveltamiseen – myös itse esihenkilönä työskennellen.

Katariina on innostava ja pidetty, pitkällä esiintymiskokemuksella toimiva kouluttaja. Koulutustehtävien lisäksi hän konsultoi asiakkaitaan työ- ja virkamiesoikeudellisissa kysymyksissä.


Palaute aikaisemmista koulutuksista:

"Oikein hyvä, antoi varmuutta ja tukea sille, miten olemme asioita jo hoitaneetkin. Kouluttaja oli mukaansatempaava, ei lainkaan tylsä tai uuvuttava. Aihe oli mielenkiintoinen ja koulutuskokonaisuus oli hyvä."

"Paljon hyvää konkreettista asiaa ja esimerkkejä. Hyvää asiallista konkretiaa, ei mitään moraalisaarnaa (joka on niin yleistä nykyään), vaan asiantuntevaa koulutusta."

"Nautin kouluttajan rennosta esiintymistyylistä, mikä rentoutti myös kuulijan."

"Antaa hyvin suuntaa miten omassa organisaatiossa kannattaa edetä esim ohjeistuksien kanssa. Helposti seurattava, miellyttävä kouluttaja."

"Sain paljon ajateltavaa someen liittyen. Kurssi oli hyvin jäsennelty ja kouluttaja erittäin ammattitaitoinen ja ulosanniltaan innostava ja miellyttävä. Koulutus oli täsmäisku vastata tarpeisiin."

"Hyvä ja ehjä kokonaisuus. Kiitos hyvästä luennosta!"

(4.8)

Ilmoittautuminen

(Toimi heti - paikkoja rajoitetusti!)


Kyllä, ilmoittaudun Työntekijän epätoivottu somekäytös – mikä neuvoksi? (90 min) -koulutukseen
08.05.2024, klo 10:00 - 11:30

 
Hlö(ä)

Ajankohtainen webinaarikoulutus - päivitetty sisältö!

"*" näyttää pakolliset kentät