Etätyön juridiikkaa

147.00 +alv 24%

Kuvaus

Mitä oikeudellisia seikkoja kannattaa huomioida etätöissä?

Etätyön määrä on vajaassa vuodessa kasvanut moninkertaiseksi. Koronaviruksen leviämisen ehkäisemisen vuoksi on tehty monenlaisia hätäratkaisuja.

Mutta kuinka kannattaa toimia, kun etätyöt jäävät normaaliksi osaksi arkea? Mitä on syytä suunnitella ja ohjeistaa? Mistä kaikesta on hyvä sopia, aiempien sopimusten lisäksi tai niitä muuttaen? Kannattaisiko harkita etätyötä suuremman vapauden työntekijälle tarjoamaan joustotyöhön siirtymistä?

Etätöiden taustalla voivat olla valtakunnallisesti tai alueellisesti annetun etätyösuosituksen lisäksi tai jälkeen vaikkapa

  • työnantajan päättämät tehostetut toimitilaratkaisut tai
  • työntekijän toiveesta laadittu sopimus, joka mahdollistaa aiempaa paremman työn ja muun elämän yhteensovittamisen.

Etätöitä voidaan lainsäädäntömme mukaan tehdä koko työpäivä tai osa päivästä, lähes mihin kellonaikaan tahansa.

Kuinka esimiesten on syytä käytännössä menetellä: mihin esimerkiksi voi asettaa ohjeistuksen, luottamuksen ja seurannan rajat? Miten esimies pystyy yhtäältä varmistamaan, etteivät etätyötä tekevät uuvu – ja toisaalta takaamaan, ettei kukaan välttele töitä? Ihannetilanteessa esimies voi keskittyä tavoitteiden saavuttamisessa tukemiseen ja tuloksen tekemisen mahdollistamiseen, mutta käytännössä kannattaa tarttua moneen muuhunkin toimeen.

Tässä webinaarissa saat kattavan ja käytännönläheisen tietopaketin ajankohtaisista kysymyksistä vastauksineen. 


Kenelle

Webinaari on tarkoitettu ensisijaisesti etätöitä tekevien esimiehille, mutta se soveltuu mainiosti myös henkilöstöhallinnon asiantuntijoille ja johtajille sekä itse etätyötä tekeville. Kohderyhmään kuuluvat kaikki työyhteisöt, joissa etätöitä tehdään tai harkitaan – niin yksityisellä, julkisella kuin kolmannellakin sektorilla.


Hyöty osallistujalle

Tässä webinaarissa

  • Ratkotaan käytännön esimerkkien kautta niitä oikeudellisia haasteita, joita etätöiden tekeminen tuo työyhteisölle ja sen yksittäisille jäsenille
  • Nostetaan esiin parhaita, juridisesti hyväksyttyjä käytäntöjä etätyöskentelyn sujuvoittamiseksi
  • Muistetaan kautta linjan hyvän esimies- ja alaistyön sekä laillisten ratkaisujen yhteys

Tarjolla on oikeudellinen tietopaketti siitä, kuinka työntekijät ja heidän esimiehensä mahdollisimman kattavasti pystyvät voittamaan haasteet ja hyödyntämään uudet mahdollisuudet – niin että myös työnantaja hyötyy maksimaalisesti.

Luottamuksen vahvistamiseksikin on syytä ohjeistaa ja tehdä tarkistuksia. Tavoitteet, seuranta, koordinointi ja tuki ovat tärkeitä myös esimiehen oman oikeudellisen selustan turvaamiseksi.


Kouluttaja

Katariina Sorvanto, KataKoski Oy. Katariina on lakimies, joka on tutustunut laajasti johtamiseen ja organisaatioiden toimintaan sekä teoriassa että käytännössä – myös itse esimiehenä työskennellen.

Katariina on innostava ja pidetty, yli kymmenen vuoden esiintymiskokemuksella toimiva kouluttaja. Koulutustehtävien lisäksi hän konsultoi asiakkaitaan työ- ja virkamiesoikeudellisissa kysymyksissä.


Ohjelma

Tasapuolinen vai yksilöllinen suhtautuminen?

  • Työnjohto-oikeus ja -velvollisuus
    • Mitä etätyösuositus käytännössä tarkoittaa? Mitä ei?
    • Keille etätyömahdollisuutta on tarjottava?
    • Saako etätyöt määrätä pakollisiksi?
    • Milloin kannattaa antaa mahdollisuus tehdä myös lähityötä, vaikkeivät etätyötkään olisi mahdottomia?
    • Millä ehdoilla työnantajan toimitilan voi sulkea kokonaan?
    • Riittääkö työntekijän koronapelko etätyön perusteeksi?
    • Millä ehdoilla etätyöt voi kieltää?
    • Koska ja kuinka saa kehottaa saapumaan työnantajan toimipisteeseen?
    • Jos työntekijä kieltäytyy noudattamasta työnantajan linjauksia?
  • Etätyön tavoitteet ja valvonta – erot ja yhtäläisyydet lähityöhön verrattuna
    • Koska ja kuinka kenenkin pitää olla tavoitettavissa?
    • Mikä on työaikaa ja mikä ei? Miten työaikaa pitää seurata?
    • Koko työpäivä vai osan päivää etänä?
    • Raportointivelvollisuus päivän tehdyistä töistä vai ei?
    • Kuinka paljon esimies saa luottaa: millainen on laillisen ”minimivalvonnan” taso?
    • Mitä jos työ ei suju? Mistä syystä?
    • Korvaavan työn teettäminen etätöissä?
    • “Kun pitäisi hoitaa lapsia, niin voinko jäädä etätöihin?”
  • Miten etätyö ja uuden työaikalain mahdollistama, vielä suurempaa vapautta ja vastuuta tarjoama joustotyö eroavat toisistaan?
    • Entä mitkä ovat yhtäläisyydet?
    • Mitkä joustotyön ehdot ehkäisevät uupumista? Miten?
    • Jos työntekijä ei toimikaan niin itseohjautuvasti kuin työnantaja on olettanut?
    • Kannattaisiko siirtyä etätyöstä joustotyöhön? Millaiset sopimukset tarvittaisiin? 

Työpaikkakohtaiset etätyöohjeet ja -sopimukset

  • Kuka päättää etätöistä? Miten?
  • Missä etätöitä saa tehdä? Missä ei?
  • Äkilliset muutokset työskentelyolosuhteisiin?
  • Sairastumiset ja tapaturmat etätöissä? Vastuut ja velvollisuudet?
  • Kuinka ergonomiasta ja muusta työturvallisuudesta kannattaa huolehtia? Kenen kenen pitää hoitaa mitäkin?
  • Mitä työvälineitä työnantaja tarjoaa etätöihin? Millä ehdoilla?
  • Työaikaliukumat päivän alussa tai lopussa niin, että välillä ollaan vapaalla?
  • Voiko työnantaja halutessaan kieltää moisen?
  • Entä voiko työnantaja kieltää tekemästä ”plussatunteja” etänä?
  • Jos työntekijä tekee omia työvälinehankintoja, voiko työnantaja korvata ne verovapaasti tai voiko työntekijä saada verovähennyksen?
  • Muiden kustannusten huomioiminen
  • Tietosuoja ja tietoturva-asiat: myös rajoitukset ja kiellot
  • Käytännön poikkeukset etätyöskentelyoikeuteen
  • Milloin ja miten etätyösopimuksen voi irtisanoa?
  • Saako etätyösopimuksen purkaa? Millä perusteilla? 

3 arviota tuotteelle Etätyön juridiikkaa

  1. Sisältö vastasi erinomaisesti ajankohtaiseen tarpeeseen. Kattava ja riittävän perusteellinen kokonaisuus. Kirjallinen esitys ja yhteenveto oli selkeä ja hyödyllinen.

  2. Kouluttajan tyyli oli rento, sujuva ja uskottava. Reagoi hienosti kaikkiin kysymyksiin, vaikka jotkut niistä olisi voinut sivuuttaakin. Kouluttaja toi omia näkemyksiään hyvän ja keskustelevan työyhteisön arvosta esiin, eikä pysynyt tiukasti lakipykälissä. Pidin siitä, vaikka arvelen että joku muu saattaa ajatella että mentiin tiukan asian vierestä.

  3. Asiantunteva, selkeä, antoi vastauksia.

Vain kirjautuneet asiakkaat -jotka ovat ostaneet tuotteen- voivat kirjoittaa tuotearvion.