Kuvaus
Paranna digitaalisten palvelujen laatua – saavutettavuus on asiakaspalvelua
Saavutettavuusdirektiivin tavoitteena on varmistaa, että kaikki käyttäjät voivat käyttää julkisia verkko- ja mobiilipalveluja riippumatta henkilökohtaisista toimintarajoitteistaan (esim. näkö, kuulo, motoriset taidot).
Euroopan unionin direktiivi ja sitä seurannut laki digipalveluiden tarjoamisesta tuli voimaan ja koskee mm. julkisen sektorin verkkopalveluiden saavutettavuutta. Lain mukaan julkisten verkkosivujen ja mobiilipalvelujen on oltava saavutettavia. Saavutettavuus koskee tietyiltä osin myös kolmatta sektoria sekä yksityistä sektoria.
Laki vaatii saavutettavuutta monessa tapauksessa, mutta haluammeko palvella asiakkaita tasavertaisesti?
Mitä saavutettavuus tarkoittaa web-sivuilla?
Mitä uusi saavutettavuusdirektiivi ja digilaki muuttaa?
Mitä lainsäädäntö määrää käytännössä ja ketä se koskee?
Miksi se koskisi kolmatta sektoria?
Mikä on saavutettavuuden merkitys yrityksen asiakaspalvelulle?
Miten voit käytännössä parantaa digitaalisten palveluiden laatua?
EU-jäsenvaltioissa lainsäädäntöä sovelletaan myös esimerkiksi sähköyhtiöihin, liikenne- ja postipalveluihin, pankkeihin ja vakuutusyhtiöihin. Kolmannella, yhteiskunnallisella sektorilla (mm. yhdistykset, osuuskunnat ja säätiöt) digisisältöjen on oltava saavutettavia silloin kun tulorahoituksesta yli 50 % tulee julkiselta puolelta.
Kenelle
Koulutus on tarkoitettu kaikille, jotka osallistuvat organisaation viestintään, web-sivustojen suunnitteluun ja sisällöntuotantoon. Johdolle ja esimiehille, sisällöntuottajille ja IT-henkilöstölle.
Hyödyt
– Saat käytännön tietoa, miten parannat digitaalisten palvelujen laatua
– Saat työkaluja saavutettavuuden parantamiseen verkkosivuilla ja mobiilisovelluksissa
– Saat vinkkejä yhdenvertaisuuden toteuttamiseen käytännössä
Kouluttaja
Tieto- ja teknologia-asiantuntija Jarkko Koivuniemi on kouluttanut, sparrannut ja konsultoinut yrityksiä ja organisaatioita yli 20 vuotta eri aiheista eri tulokulmilla. Tällä hetkellä fokus on tiedonhallinnassa, liiketoiminnan kehittämisessä ja teknologiassa.
Ohjelma
Mitä tarkoittaa saavutettavuus digipalveluissa?
– Mitä uusi saavutettavuusdirektiivi ja digilaki muuttaa?
– Mitä saavutettavuusdirektiivi ei koske?
– Miten digitaalisessa yhteiskunnassa toimitaan täysivertaisesti?
– Minimitason vaatimukset ja tekniset vaatimukset verkkosivustojen ja mobiilisovellusten saavutettavuudelle
– Yhdenvertaisuuden periaate ja digitaalisten palveluiden laatu, mitä ne ovat käytännössä?
– Digitaalisten palveluiden laadun parantaminen käytännössä
Energia- ja sähköyhtiöiden digipalvelut direktiivin näkökulmasta
Toimenpidesuosituksia
Aikataulut toteutukselle
– Milloin pitää/piti olla valmista?
Organisaation verkkouudistus ja saavutettavuus hankintavaiheessa
Esimerkkejä:
– Digitallenteet ja tekstitys
– PDF-tiedosto ja saavutettavuus
Arviot
Tuotearvioita ei vielä ole.