Varoitus työelämässä

147.00 +alv 24%

Kuvaus

Varoituksen merkitys työntekijälle, työnantajalle ja koko työyhteisölle

Työntekijän varoittaminen on yleensä epämiellyttävä tehtävä – ja varoituksen saaminen tuntuu vielä kurjemmalta. Silti toisinaan, jos lievemmät ja lempeämmät keinot eivät tepsi, varoitus kannattaa antaa. Mutta kuinka se tehdään mahdollisimman fiksusti: hyödyt maksimoiden ja haitat minimoiden? Mitä kaikkea hyvään varoitukseen ja varoitusprosessiin sisältyy?


Kenelle

Koulutus on suunnattu ensisijaisesti työnantajien edustajille, kuten johtajille, esimiehille ja henkilöstöhallinnon asiantuntijoille. Webinaarissa käsitellään työsuhteisten henkilöiden lisäksi virkamiehen ja viranhaltijan varoittamista sekä henkilöperusteista irtisanomista, joten koulutus sopii yksityisen ja kolmannen sektorin lisäksi hyvin myös julkisen sektorin työnantajille.


Hyöty osallistujalle

Työnantaja saa irtisanoa työntekijän henkilöstä johtuvilla perusteilla vain, jos siihen on asiallinen ja painava syy. Kyseessä voi olla esimerkiksi työntekijän huolimattomuus ja työtehtävien laiminlyönnit, aikaansaamattomuus, epärehellisyys tai muu sopimaton käytös. Irtisanoa ei kuitenkaan yleensä saa ilman voimassa olevaa varoitusta ja sitä, ettei työntekijä varoituksella annetusta mahdollisuudesta ja muusta tuesta huolimatta ole korjannut menettelyään.

Teoriassa helppo asia on kuitenkin usein käytännössä monella työpaikalla vaikea. Siksi tässä webinaarissa käsitellään varoituksen antamista ja merkitystä käytännönläheisesti vaihe vaiheelta. Kouluttaja nostaa esiin tyypillisiä punnintatilanteita ratkaisuineen, esimerkiksi

  • milloin ja mistä kannattaa varoittaa
  • miten varoitus annetaan mahdollisimman oikein
  • kauanko varoitus on voimassa ja
  • mikä minkäkin varoituksen merkitys on irtisanomista pohdittaessa.

Webinaari sisältää myös mallitekstejä varoituksiin.


Kouluttaja

Katariina Sorvanto, KataKoski Oy. Katariina on lakimies, joka on tutustunut laajasti johtamiseen ja organisaatioiden toimintaan sekä teoriassa että käytännössä – myös itse esimiehenä työskennellen.

Katariina on innostava ja pidetty, pitkällä esiintymiskokemuksella toimiva kouluttaja. Koulutustehtävien lisäksi hän konsultoi asiakkaitaan työ- ja virkamiesoikeudellisissa kysymyksissä.


Ohjelma

Varoituksen merkitys ja tarkoitus

  • Käydään läpi tapahtunutta
  • Annetaan mahdollisuus korjata menettelyä – miten käytännössä?
  • Kurinpidollinen toimi
  • Työnantajan työnjohtovelvollisuus ja päätös, varoittaako vai ei
  • Työ- tai virkasuhteen päättämisen esitoimi?

Milloin ja mistä varoitus olisi syytä antaa?

  • Epätoivotun toiminnan (tai toimimattomuuden) seuraus – esimerkkejä
  • Millä aikataululla varoitus on annettava?
  • Tasapuolisuus ja ennakoitavuus
  • Varoitus varmuuden vuoksi? Mistä ei saa varoittaa?
  • Varoituksen valituskelvottomuus pääsääntönä

Kuuleminen ennen varoittamista

  • Kutsu tilaisuuteen – koska ja missä se voidaan järjestää?
  • Aito mahdollisuus keskusteluun?
  • Mitä jos varoitettava ei sano mitään?
  • Mahdollisuus valmistautua ja käyttää avustajaa tai tukihenkilöä?
  • Muistio kuulemisesta – mitä siihen kirjataan?

Varoituksen muoto ja sisältö käytännössä

  • Suullisesti vai kirjallisesti?
  • Mitä varoituksesta ainakin pitäisi käydä ilmi?
  • Mitä varoitukseen ei kannata sisällyttää?
  • Varoituksen ja huomautuksen erot
  • Kuinka varoitetaan todistettavasti?

Varoituksen vaikutukset ja merkitys myöhemmin

  • Mitä tapahtuu jatkossa? Riskit, jos ei varoitettaisi
  • Kauanko varoitus on voimassa?
  • Montako varoitusta pitää antaa? Miksi?
  • Entä jos on vain käyty muita keskusteluja?
  • Varoitukseen viittaaminen työ- tai virkasuhdetta päätettäessä

Varoitusmalleja

Arviot

Tuotearvioita ei vielä ole.

Vain kirjautuneet asiakkaat -jotka ovat ostaneet tuotteen- voivat kirjoittaa tuotearvion.