Kuvaus
Kuinka edetään ja miksi? Työyhteisösovittelun hyödyt arjessa
Ristiriita, konflikti tai suoranainen riita työyhteisössä? Kannattaisiko tulehtuneessa tilanteessa käyttää sovittelua? Millä tavoin?
Työyhteisösovittelussa etsitään kaikille osapuolille sopivaa ratkaisua. Tavoitteena ei ole syyllisten etsiminen eikä kenenkään rankaiseminen, vaan se, että keskustelemalla löydettäisiin yhteinen tie eteenpäin.
Sovittelijana voi toimia henkilö, joka paitsi osaa prosessin menettelytavat, myös koetaan luotettavaksi ja puolueettomaksi. Tällainen henkilö voi löytyä työpaikan sisältä: esimerkiksi työsuojeluvaltuutettu, työsuojelupäällikkö tai henkilöstöhallinnon asiantuntija, mutta sovittelija voidaan hankkia työyhteisön ulkopuoleltakin. Myös lähiesimies voi toimia sovittelevasti.
Kenelle
Koulutus on suunnattu niin työnantajien edustajille, kuten johtajille, esimiehille, työsuojelupäälliköille ja henkilöstöhallinnon asiantuntijoille, kuin myös esimerkiksi henkilöstön edustajina toimiville työsuojeluvaltuutetuille ja luottamusmiehille sekä -valtuutetuille. Kohderyhmään kuuluvat kaikki työyhteisöt niin yksityisellä, julkisella kuin kolmannellakin sektorilla.
Hyöty osallistujalle
Tässä webinaarissa saat kokonaiskuvan siitä, miten työyhteisösovitteluprosessi voidaan ottaa käyttöön ja kuinka sovittelua käytännössä toteutetaan. Parannat herkkyyttäsi tunnistaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa sellaisia tilanteita, joissa työyhteisösovittelusta voisi olla hyötyä. Sovittelija ei tuomaroi eikä itse tarjoa valmiita ratkaisuja, vaan auttaa osapuolia ratkaisemaan ongelmia keskustelemalla.
Kouluttaja
Katariina Sorvanto, KataKoski Oy. Katariina on lakimies, joka on tutustunut laajasti johtamiseen ja organisaatioiden toimintaan sekä teoriassa että käytännössä – myös itse esimiehenä työskennellen.
Katariina on innostava ja selkeäsanainen, 15 vuoden esiintymiskokemuksella toimiva kouluttaja. Koulutustehtävien lisäksi hän konsultoi asiakkaitaan työ- ja virkamiesoikeudellisissa kysymyksissä.
Ohjelma
Miksi työyhteisösovittelua kannattaa käyttää?
Mihin oikeudellisiin säännöksiin menettely perustuu?
Ketkä voivat toimia sovittelijoina?
Kuinka sovittelijan puolueettomuus varmistetaan?
Työyhteisösovittelun käytön aloittaminen
- Yhteistoimintamenettely vai muu käsittely henkilöstön kanssa?
- Ohjeet sovitteluun hakeutumiseksi?
- Ketkä voivat tehdä aloitteen?
- Onko pakko osallistua? Kuinka pitkään?
- Johdon ja lähiesimiesten käytännön tuki
Työyhteisösovittelun vaiheet
- Tapaamiset yhdessä ja erikseen
- Kunnioittava vuoropuhelu ja eri näkökulmien ymmärtäminen tai ainakin niihin pyrkiminen
- Tasapuolisuus ja yhteinen näkemys? Sopimus näiden pohjalta?
- Jos ratkaisuun ei päästä? Koska ja miten prosessin voi keskeyttää?
- Seuranta
Kuinka työyhteisösovittelun onnistumista käytännössä mitataan? Esimerkkejä hyödyistä
Työyhteisösovittelun vaihtoehtoja? Mitä niistä voi seurata?
Arviot
Tuotearvioita ei vielä ole.