15 syytä käyttää työyhteisösovittelua

147.00 +alv 24%

Kuvaus

Sovittelun monet hyödyt työyhteisön arjessa

Ristiriita, konflikti tai suoranainen riita työyhteisössä? Kannattaisiko tulehtuneessa tilanteessa käyttää sovittelua?

Työyhteisösovittelussa etsitään kaikille osapuolille sopivaa ratkaisua. Tavoitteena ei ole syyllisten etsiminen eikä kenenkään rankaiseminen, vaan se, että keskustelemalla löydettäisiin yhteinen tie eteenpäin. Sovittelija ei tuomaroi eikä itse tarjoa valmiita ratkaisuja, vaan auttaa osapuolia ratkaisemaan ongelmia keskustelemalla.

Sovittelijana voi toimia henkilö, joka paitsi osaa prosessin menettelytavat, myös koetaan luotettavaksi ja puolueettomaksi. Tällainen henkilö voi löytyä työpaikan sisältä: esimerkiksi työsuojeluvaltuutettu, työsuojelupäällikkö tai henkilöstöhallinnon asiantuntija, mutta sovittelija voidaan hankkia työyhteisön ulkopuoleltakin. Myös lähiesimies voi toimia sovittelevasti.


Kenelle

  • Webinaari on suunnattu työnantajien edustajille, kuten johtajille, esimiehille, työsuojelupäälliköille ja henkilöstöhallinnon asiantuntijoille.
  • Koulutus sopii hyvin myös esimerkiksi henkilöstön edustajina toimiville työsuojeluvaltuutetuille ja luottamusmiehille sekä -valtuutetuille.
  • Kohderyhmään kuuluvat kaikki työyhteisöt niin yksityisellä, julkisella kuin kolmannellakin sektorilla.

Hyöty osallistujalle

Tässä webinaarissa saat käytännönläheisen kokonaiskuvan siitä

  • miten työyhteisösovittelua käytännössä toteutetaan ja
  • millä tavoin työyhteisö hyötyy siitä täysimääräisesti.

Esimerkkien kautta parannat herkkyyttäsi tunnistaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa sellaisia tilanteita, joissa työyhteisösovittelua kannattaisi käyttää.


Kouluttaja

Katariina Sorvanto, KataKoski Oy. Katariina on lakimies, joka on tutustunut laajasti johtamiseen ja organisaatioiden toimintaan sekä teoriassa että käytännössä – myös itse esimiehenä työskennellen.

Katariina on innostava ja selkeäsanainen, 15 vuoden esiintymiskokemuksella toimiva kouluttaja. Koulutustehtävien lisäksi hän konsultoi asiakkaitaan työ- ja virkamiesoikeudellisissa kysymyksissä.


Ohjelma

  1. Työyhteisösovittelu sopii moniin tilanteisiin
  • Käytännön tapausesimerkkejä
  1. Työyhteisösovittelu on helppoa ottaa käyttöön
  • Muistilista vasta-alkajille
  1. Puolueettomuus
  • Kuinka se varmistetaan työyhteisösovittelussa?
  1. Pelko pois!
  • Turvallisuudentunteen vahvistaminen työyhteisösovittelussa
  1. Osallistujat tarpeen mukaan, mahdollinen täsmentyminen prosessin aikana
  • Ammattitaitoiset ehdotukset työyhteisösovittelijoilta
  1. Kuuleminen ja kuulluksi tuleminen sekä avoimuus sovittelun sisällä
  • Yhteiset keskustelut – ei selän takana kyräilyä eikä nimetöntä puskista huutelua
  1. Luottamusta ei käytetä väärin
  • Stoppi juoruilulle ja asiayhteydestä irrottamiselle, vaitiolo tarvittaessa
  1. Sovittelija ohjaa, muttei ohjaile eikä määräile
  • Osallistujien itseohjautuvuuden vahvistaminen
  1. Toteutusaikataulu voi usein joustaa
  • Voimavarat ja raamit tilanteen kehittymisen mukaan
  1. Työnantajan työsuojeluvastuu säilyy
  • Ei väistelyä eikä pakoilua, vaikka sovittelija tulisi talon ulkopuolelta
  1. Oppiminen työyhteisösvitteluprosessin kautta ja muutokset toimintatavoissa
  • Onnistumisen mittari: osapuolet sitoutuvat muuttamaan päivittäistä käytöstään
  1. Osallistujat pyrkivät sopimaan ongelman ratkaisemisesta
  • Sovittelija laatii kohtuulliseksi arvioimansa sopimuspohjan osallistujien tarpeiden ja ehdotusten pohjalta
  1. Entä jos sopimukseen ei päästä?
  • Sovitteluun osallistuminen on työtehtävä, mutta sopimuspakkoa ei ole
  1. Seuranta: tehtyä sopimusta ei unohdeta!
  • Muut keinot, jos sopimukseen ei päästy tai jos tehtyä sopimusta ei noudateta
  1. Työyhteisösovittelun tarjoama oikeusturva
  • Edut verrattuina esimerkiksi työyhteisöselvitykseen tai varoitukseen

Arviot

Tuotearvioita ei vielä ole.

Vain kirjautuneet asiakkaat -jotka ovat ostaneet tuotteen- voivat kirjoittaa tuotearvion.